SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie Radio bez rekompensaty abonamentowej miałoby w br. 62 mln zł straty. Na misję więcej w Jedynce niż w Dwójce i Trójce

Władze Polskiego Radia przed przyznaniem rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa zakładały, że firma w br. przy 312,2 mln zł wydatków zanotuje 62,05 mln zł straty netto. W najbliższych pięciu latach roczne koszty nadawcy mają wzrosnąć do 438,2 mln zł. Zmaleją wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego a wzrosną z audycji sponsorowanych. Firma na realizację misji publicznej wydaje więcej w Jedynce niż Dwójce i Trójce.

Swoje dane i prognozy finansowe Polskie Radio podało w projekcie karty powinności na lata 2020-2024. Firmy mediów publicznych takie dokumenty musiały przekazać Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji po raz pierwszy, zobligowała je do tego przyjęta w połowie ub.r. nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji.

W połowie marca Polskie Radio w sprawozdaniu abonamentowym wyliczyło, że w ub.r. otrzymało 186,3 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego, 46,5 mln zł rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa, a jego Agencja Reklamy osiągnęła 67,77 mln zł wpływów (12,1 proc. więcej niż rok wcześniej).

W projekcie karty powinności wyszczególniono, że nadawca zanotował w ub.r. 97,8 mln zł przychodów własnych. Na tę kwotę złożyło się przede wszystkim 55,52 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego, a także 19,52 mln zł ze źródeł określonych jako pozostałe (to m.in. działalność fonograficzna), 11,66 mln zł ze sprzedaży audycji oraz 9,08 mln zł z audycji sponsorowanych. Zaznaczono, że osiągnął 19,37 mln zł zysku brutto i 15,3 mln zł zysku netto.

Bez kolejnej rekompensaty byłoby 62 mln zł straty netto

Plan finansowy na br. Polskie Radio przyjęło jeszcze przed przyznaniem kolejnej rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa. Pod koniec kwietnia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z puli 1,26 mld zł Polskie Radio dostanie 60 mln zł (72,7 mln zł trafi do regionalnych rozgłośni publicznych, a aż 1,12 mld zł do Telewizji Polskiej).

Nie uwzględniając tej rekompensaty, zarząd Polskiego Radia przyjął, że firma w br. przy 150,16 mln zł wpływów i 312,21 mln zł kosztów działalności zanotuje 62,05 mln zł straty netto. Założono 159,32 mln zł wpływów z abonamentu rtv, 53,1 mln zł z reklam, 14,38 mln zł ze źródeł pozostałych, 10,95 mln zł ze sprzedaży audycji, a 6,65 mln zł z audycji sponsorowanych.

Zarząd nadawcy prognozuje kolejnych latach jego koszty znacząco wzrosną - z 385,43 w 2020 roku do 438,24 mln zł w 2024 roku. Założono, że proporcjonalnie będą rosły wpływy, tak żeby w każdym z tych lat wynik netto wyniósł zero. W tym celu przede wszystkim podano duże wzrosty przychodów abonamentowych - ze 159,32 mln zł prognozowanych w br. do 337,76 mln zł pięć lat później.

Jak będą zmieniać się inne przychody Polskiego Radia? Zarząd firmy spodziewa się, że wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego zmaleją z 53,1 mln zł w br. do 48-50 mln zł rocznie w kolejnych latach. Za to przychody z audycji sponsorowanych mają pójść w górę z 9,08 mln zł w ub.r. do 9,3-9,4 mln zł rocznie w latach 2022-2024, a z pozostałych źródeł - z 19,52 mln zł w ub.r. do 25,69 mln zł w 2024 roku.

Jeśli chodzi o koszty, te na wynagrodzenia mają zwiększyć się ze129,24 mln zł w br. do 165,87 mln zł, a na świadczenia pracownicze - z 15,19 do 31,41 mln zł. Nakłady na emisję mają pójść w górę z 45,8 mln zł w br. do 73,49 mln zł za pięć lat, na zużycie materiałów i energii - z 8,24 do 14,15 mln zł, na podatki i opłaty - z 21,06 do 30,31 mln zł, a pozostałe koszty - z 28,09 do 49,49 mln zł.

W dokumencie władze Polskiego Radia zaznaczyły, że pozostałe wydatki będą rosły w związku z wyższymi opłatami z tytułu praw autorskich na rzecz ZAiKS, na zużycie energii - wskutek dużego wzrostu jej cen od przyszłego roku, a na wynagrodzenia - w związku z koniecznością zatrzymania obecnych pracowników i zatrudniania kolejnych fachowców (m.in. z zakresu IT). Podkreśliły, że w przypadku kosztów emisji uwzględniono rozszerzenie zasięgu nadawania w technologii DAB+.

W przyszłym roku wydatki Polskiego Radia na zadania misyjne mają wynieść 335,69 mln zł, z czego 268,23 mln zł przypadnie na cztery stacje ogólnokrajowe (Jedynkę, Dwójkę, Trójkę i Polskie Radio 24), 48,88 mln zł na stacje cyfrowe (m.in. Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Radio Chopin), a 18,58 mln zł na Polskie Radio dla Zagranicy.

W 2024 roku Polskie Radio na zadania misyjne ma przeznaczyć 380,84 mln zł, w tym 299,51 mln zł na stacje ogólnopolskie, 58,5 mln zł na kanały cyfrowej, a 22,83 mln zł na Polskie Radio dla Zagranicy.

Na misję publiczną najwięcej w Jedynce

W przypadku Jedynki koszty misji publicznej według prognozy zwiększą się z 89,53 mln zł w 2020 roku do 100,1 mln zł w 2024 roku. Jednocześnie przychody abonamentowe mają pójść w górę z 75,17 do 87,81 mln zł, a część wpływów z reklam i sponsoringu przeznaczona na misję - zmaleć z 14,36 do 12,29 mln zł.

Wydatki misyjne na Dwójkę w 2020 roku mają wynieść 63,16 mln zł, a cztery lata później - 68,8 mln zł. Z reklam i sponsoringu nadawca na misję w tej stacji będzie wydawać poniżej 300 tys. zł rocznie.

Koszty misji publicznej w Trójce mają wzrosnąć z 67,52 mln zł w przyszłym roku do 76,32 mln zł w 2024 roku. Stacja w tym przedziale zanotuje spadek przychodów marketingowych (z 18,08 do 15,72 mln zł) oraz wzrost środków z abonamentu (z 49,43 do 60,6 mln zł).

W przypadku Polskiego Radia 24 roczne wydatki na misję publiczną w analizowanym okresie mają zwiększyć się z 48,02 do 54,29 mln zł, wpływy abonamentowe - z 46,86 do 53,4 mln zł, natomiast przychody marketingowe wydawane na misję - zmaleć z 1,16 mln zł do 887,3 tys. zł.

Nieco inny model finansowy ma Polskie Radio dla Zagranicy, którego wydatki misyjne według prognozy pójdą w górę z 18,58 mln zł w 2020 roku do 22,83 mln zł. Projekt jest dofinansowywany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w planie założono, że ta dotacja będzie wynosić tyle samo, co w br. - 9,4 mln zł rocznie.

 

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio bez rekompensaty abonamentowej miałoby w br. 62 mln zł straty. Na misję więcej w Jedynce niż w Dwójce i Trójce

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ale jaja
Jaką misję? Przecież słuchalność jedynki to jest absolutna katastrofa. Misji żadnej nie ma,wyłącznie propaganda.
0 0
odpowiedź
User
jl
Przeciętnemu Kowalskiemu,abonament kojarzy się z umową zawartą dobrowolnie,na określony czas,z której można zrezygnować. Czas więc by przestać manipulować "ciemnym ludem" i zacząć nazywać rzeczy po imieniu-haracz,danina,opłata-to są adekwatne nazwy,a nie abonament.
0 0
odpowiedź
User
dim
sami misjonarze, a program do bani
0 0
odpowiedź