SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy coraz bardziej ufają bankom

W ciągu minionego roku wzrosły zarówno reputacja sektora bankowego, jak i deklarowane przez Polaków zaufanie do banków - wynika z badania TNS Polska.

Bank, z którego usług korzystamy, zajmuje czołowe miejsce na liście instytucji zaufania publicznego - taki pogląd podziela 60 proc. ankietowanych. To o 3 pkt. proc. więcej niż w pomiarze zrealizowanym w roku ubiegłym. Analogiczne wskazania zaobserwowano również wśród przedsiębiorców. 95 proc. z nich deklaruje zaufanie do banku, z którego korzysta ich firma.

Wysoko w obu grupach został oceniony także Narodowy Bank Polski, do którego zaufanie deklaruje odpowiednio 54 proc. i 84 proc. ankietowanych.

Reputacja sektora bankowego, mierzona zagregowanym indeksem TRI*M, osiągnęła poziom 30 pkt. - o 2 więcej niż w roku ubiegłym.

Osobiste doświadczenie w relacji z bankiem odgrywa bardzo ważną rolę w ocenie instytucji finansowych. Klienci banków oceniają je lepiej niż ogół społeczeństwa, deklarując także wyższy poziom zaufania. Połowa Polaków uważa, że o bankach mówi się dobrze wśród ich znajomych i rodziny. Przeciwnego zdania jest co piąty ankietowany. Dobrą i bardzo dobrą opinię o bankach ogółem ma 46 proc. Polaków, a źle ocenia je jeden na dziesięciu.

Cały polski sektor bankowy zaskarbił sobie zaufanie 50 proc. opinii publicznej i 70 proc. przedsiębiorców. Jednocześnie narasta przekonanie, że nie wszystkie banki zasługują na zaufanie w takim samym stopniu. Taki pogląd jest bliski 60 proc. ankietowanych.

Wśród wielu czynników mających wpływ na wybór usług konkretnego banku, po raz pierwszy od kilku lat zaufanie znalazło się na szczycie listy. Dla 36 proc. klientów zamożnych i 27 proc. wszystkich klientów jest to najważniejsze kryterium wyboru. Dla połowy przedsiębiorców to także najważniejszy czynnik decydujący o tym, że chcą pozostać w danym banku.

87 proc. badanych twierdzi, że wybór danego banku był dla nich dobrym wyborem. Część z nich uważa, że z czasem okazało się, że bank nie do końca spełnił ich oczekiwania, jednak zdecydowana większość zdecydowała się nadal korzystać z jego usług. Dziewięciu na dziesięciu klientów banków odpowiada, że w ciągu ostatnich 5 lat nie zmieniło swojego banku.

Pod względem satysfakcji z usług, Polacy oceniają bank, z którego usług korzystają, przeciętnie na 7,42 pkt. na dziesięciostopniowej skali w grupie klientów detalicznych i 7,21 pkt. w grupie przedsiębiorców, przy czym oceny wzrastają wraz ze skalą działalności przedsiębiorstw i poziomem korzystania z usług bankowych.

Pytani o to, jakie widzą słabe strony banków, Polacy wskazują na koszty świadczonych usług, wysokie oprocentowanie kredytów i niskie oprocentowanie depozytów. Klienci dostrzegają jednak zależność między cenami i kosztami świadczenia usług, bo choć 41 proc. badanych uważa, że w ciągu minionego roku ceny wzrosły, 39 proc. wskazuje jednocześnie na wzrost kosztów usług po stronie banków.

Zalety banków w opinii badanych to przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa, fakt, że są godne zaufania, stabilność finansowa i różnorodność oferty. W ciągu roku Polacy zauważyli natomiast m.in. wzrost dostępności i jakości usług, dopasowania produktów do potrzeb klientów oraz działania banków na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa depozytów.

Badanie zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich i partnerów (Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Krajowej Izby Rozliczeniowej i Exatel) na przełomie marca i kwietnia 2014 r. metodą wywiadów bezpośrednich CAPI na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat oraz grupie 300 przedsiębiorców z segmentu MSP. 73% próby stanowiły osoby korzystające z usług banków. W badaniu wykorzystano fragment badania "Audyt Bankowości Detalicznej" zrealizowanego przez TNS Polska w marcu 2014 r. na ogólnopolskiej próbie mieszkańców kraju (N=9000) w wieku 15 lat i więcej. Do pomiaru reputacji sektora bankowego wykorzystano międzynarodowy standard metodologiczny TRI*M.

Dołącz do dyskusji: Polacy coraz bardziej ufają bankom

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl