SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Operator Plusa musi zapłacić 39,5 mln zł kar od UOKiK za automatycznie włączanie dodatkowych usług

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał grzywny w wysokości 39,46 mln zł nałożone ponad dwa lata temu przez prezesa UOKiK na Polkomtel, operatora sieci Plus. Telekom został ukarany za automatyczne włączanie klientom dodatkowo płatnych usług.

Według informacji podanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec maja Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w całości oddalił odwołanie Polkomtelu w tej sprawie.

Użytkownikom Plusa włączano 9 płatnych usług

Decyzja prezes UOKiK ogłoszona wiosną 2019 roku dotyczy dziewięciu usług, które były włączane klientom Plusa bez ich wyraźnej zgody. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one darmowe, a potem trzeba było za nie dodatkowo płacić. Te opłaty wynosiły od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.

Wśród tych usług przeważają te związane z internetem mobilnym, m.in. blokowanie nieodpowiednich stron, oferty VoD Ipli i HBO GO oraz Plus Music News.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność.

- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych  usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” - opisał Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

Regulator nałożył na Polkomtel kary wynoszące 39,46 mln zł. Ponadto po uprawomocnieniu się decyzji operator będzie też  musiał też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści w swoim serwisie internetowym oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Firma ma też wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.

UOKiK zaznaczył, że jego decyzje mają charakter prejudykatu, czyli ustalenia co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Regulator dodał, że będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.

Plus z serią kar od UOKiK

W ostatnich latach prezes UOKiK-u wydał kilka decyzji o karach pieniężnych dla Polkomtelu. Na początku ub.r. nałożył na firmę 50,63 mln zł grzywny za pobieranie od użytkowników kilku taryf z pakietami internetowymi dodatkowych opłat za streaming treści audio i wideo, które nie były wyszczególniane na fakturach.

Ponadto regulator ukarał operatora Plusa kwotą 20,43 mln zł za niezwracanie niewykorzystanych środków użytkownikom taryf prepaidowych.

W październiku 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

Natomiast w kwietniu br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję prezesa UOKiK-u nakładającą na Polkomtel, operatora sieci Plus, 5,96 mln zł grzywny. Telekom został ukarany w 2013 roku za nieprzekazywanie klientom wystarczających informacji o jednej z usług dodatkowych.

Ponadto Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał grzywnę w wysokości prawie 18,5 mln zł nałożoną przez prezesa UOKiK na Polkomtel. Powodem są uznane przez regulatora za mylące reklamy z hasłem „Power LTE bez limitu danych”.

Niedawno Polkomtel decyzją prezesa UOKiK został zobowiązany do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie SMS-owych usług premium. Telekom wypłaci rekompensaty klientom, których reklamacje dotyczące takich usług odrzucił w latach 2015-2020.

W pierwszym kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat, do której oprócz Polkomtelu należą m.in. Telewizja Polsat, Eleven Sports, Grupa Interia i większościowy pakiet akcji Netii, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 2,99 mld zł i zysku netto ze 183,8 do 390,4 mln zł. Każdy abonent płacił firmie średnio 90,5 zł miesięcznie, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zarząd Cyfrowego Polsatu chce, żeby firma w br. wypłaciła akcjonariuszom rekordową dywidendę w swojej historii - 767,45 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję. Zygmunt Solorz jako większościowy akcjonariusz ma otrzymać 447 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Operator Plusa musi zapłacić 39,5 mln zł kar od UOKiK za automatycznie włączanie dodatkowych usług

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
Przyjemnie poczytać, że w końcu ktoś zauważył tę gangsterską metodę. Miliony osób nie wiedziały, że miesiąc po podpisaniu umowy włączają im się różne płatne usługi ale prezes Solorz i jego ludzie co roku wypłacali sobie wysokie dywidendy. Brawo sądy.
0 0
odpowiedź
User
Leon Zawodowiec
I bardzo dobrze że ktoś się za to wziął na poważnie. Ileż to osób przez lata płaciło nieświadomie za czasoumilacz czy jakiś pakiet antywirusowy włączony "na próbę za darmo" na miesiąc a potem nie dało się z tego zrezygnować. To taka "legalna gangsterka"
0 0
odpowiedź
User
Ryszard Mysie Serce
Trzeba czytać umowy. Najlepiej ze zrozumeniem.
0 0
odpowiedź