Orlen przekształci kioski Ruchu w punkty Orlen w Ruchu, szykuje usługę paczkową
W ciągu 5 lat Orlen na bazie obecnych kiosków i saloników prasowych Ruchu zamierza uruchomić 900 punktów handlowych Orlen w Ruchu. Firma w czwartym kwartale br. planuje uruchomić usługę Orlen w Paczce, na koniec roku chce mieć 500 automatów paczkowych. - Nasza strategia, jaką obraliśmy na pięć lat przynosi efekty - stwierdził Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
- Uruchamiamy nową markę Orlen w Ruchu na bazie obecnych punktów Ruchu. W ciągu 5 lat chcemy mieć 900 punktów pod tą marką - poinformował prezes Orlenu Daniel Obajtek na wideokonferencji.
W tym roku pod marką Orlen w Ruchu ma powstać 40 punktów. Ma to być połączenie formatu gastronomicznego z prasowym.
- W naszej strategii będziemy bardzo mocno wchodzić w sprzedaż pozapaliwową. Widząc, że rośnie bardzo mocno ta sprzedaż, idziemy w te formaty, tak jak to robią inne koncerny. Tak, byśmy mogli zrobić rebranding w innym kraju. Założyliśmy, że w ciągu 10 lat przeznaczymy na inwestycje w segment detaliczny 11 mld zł - zapowiedział. - Chcąc być stabilnym koncernem, musimy się rozwijać - podkreślił szef PKN Orlen.
Według niego stworzenie takiej sieci handlowej od podstaw trwałoby o wiele dłużej, a dziś w rozwoju "kluczowy jest czas", dodatkowo Ruch ma punkty w dobrych lokalizacjach oraz potencjał wzrostu.
Nazwa Orlen w Ruchu ma symbolizować, że - jak stwierdziła wiceprezes Orlenu Patrycja Klarecka - "obecny klient jest ciągle w ruchu".
Co będzie sprzedawane w punktach Orlen w Ruchu?
Jak informowaliśmy niedawno, Orlen złożył wniosek o rejestrację znaku graficznego i towarowego Orlenu w Ruchu. Pod koniec ub.r. prezes koncernu zapowiadał, że we współpracy z Ruchem zostaną przygotowane trzy nowe formaty handlowe, a marka Ruch będzie dalej na rynku, przy czym zostanie wzbogacona.
- Ruch ma obecnie około 1300 punktów, a kolejne 200 zostanie aktywowanych do końca przyszłego roku. Z kolei w najbliższych miesiącach powstanie dodatkowo kilkadziesiąt nowych formatów sklepowo-gastronomicznych. To będą bardzo nowoczesne bryły, znajdzie się w nich kawa czy hot dogi znane ze stacji pod marką Orlen, uzupełnione asortymentem prasowym - zapowiedział Daniel Obajtek.
Sieć Orlen w Ruchu ma obejmować trzy podstawowe formaty handlowe.
- Pierwszym jest koncept ok. 20-metrowy koncept, który docelowo zastąpi, tam wszędzie, gdzie to możliwe, obecne kioski, które jak wiecie państwo mają dzisiaj mniejszą powierzchnię. Chcielibyśmy wejść także w format większy, ok. 60 metrowy, który będzie również opierał się na naszej doskonałej ofercie gastronomicznej, ale także ofercie sklepowej. Uzupełnieniem tych dwóch formatów to tzw. kąciki kawowe, które będziemy chcieli postawić w miejscach o wysokim natężeniu ruchu - opisała Patrycja Klarecka.
W punktach Orlen w Ruchu ma być dostępny asortyment przede wszystkim polskich producentów.
Orlen szykuje automaty paczkowe i usługę Orlen w Paczce
PKN Orlen zapowiedział również rozwój usług przesyłkowych w oparciu o swoją sieć detaliczną. Firma zamierza instalować własne automaty paczkowe. W tym roku ma być ich 500, za dwa lata 2 tys. W ciągu kilkunastu lat - ponad 10 tys.
Z wizualizacji pokazanej na konferencji wynika, że automaty paczkowe będą stawiane m.in. na tylnych ścianach punktów Orlen w Ruchu.
W czwartym kwartale Orlen chce uruchomić usługę Orlen w Paczce. Ma być dostępna początkowo w 5,5 tys. punktów. Paczki mają być dostarczane w systemie "1+dzień", czyli trafiać do klientów kolejnego dnia po zakupie.
Przedstawiciele Orlenu zapewnili, że Ruch nadal będzie zajmował się kolportażem prasy dla zewnętrznych klientów, przy czym wymaga to "optymalizacji" i "wspólnej logistyki". Do Ruchu należy 13 centrów logistycznych.
Orlen wydał 130 mln zł na 65 proc. akcji Ruchu
Pod koniec listopada ub.r. w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Ruchu Orlen objął 109,29 mln jego akcji po 1,83 zł za sztukę. Stał się właścicielem 64,94 proc. kapitału firmy, płacąc 130 mln zł.
Z kolei PZU i PZU Życie objęły 29 proc. akcji Ruchu (płacąc 58 mln zł), a spółka Alior Banku - 6 proc. (za 12 mln zł).
To realizacja umowy inwestycyjnej z czerwca ub.r. Spółka zależna Aliora przejęła wtedy Ruch za symboliczną złotówkę od Lurena Investments, spółki jego wieloletniego prezesa Igora Chalupca.
Wraz z przejęciem większościowego pakietu akcji Ruchu przez Orlen z zarządu firmy kolporterskiej odeszli Miłosz Szulc i Tomasz Swat, dołączył Bartosz Bielak (od czerwca ub.r. pracuje w Orlenie jako ekspert), a funkcję prezesa objął Piotr Regulski, poprzednio członek zarządu.
Z radą nadzorczą Ruchu pożegnali się Tomasz Przybek, Krzysztof Kowalewski i Joanna Lassak, a nowymi członkami zostali menedżerowie Orlenu Łukasz Porażyński i Barbara Hajdas oraz związana z PZU Marta Marchewicz, którą pod koniec grudnia zastąpiła Agnieszka Zalewska.
Skutecznie budujemy kompetencje w obszarze usług kurierskich. Naszym klientom zaoferujemy dostęp do ponad 10 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym 2 tys. automatów paczkowych. Z pierwszych 100 automatów będzie można korzystać już we wrześniu #ORLEN2030#ORLENwRuchu pic.twitter.com/uHOOL5VwjF
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) February 8, 2021
Ruch ze stratą, ubyło kiosków
W opublikowanym w zeszłym tygodniu sprawozdaniu finansowym Orlen podał, że na koniec ub.r. do Ruchu należało 1 209 kiosków i saloników prasowych. To o 124 mniej niż średnio w 2019 roku. Z kolei w 2018 roku sieć detaliczna firmy zmalała o 213.
W 2019 roku Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 7,5 proc. do 1,24 mld zł, 77,34 mln zł straty operacyjnej (wobec 42,57 mln zł w 2017 roku) i aż 352,23 mln zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 56,81 mln zł).
Przychody Ruchu ze sprzedaży prasy i wydawnictw (głównie książek) zmalały rok do roku o 31,7 proc. do 355,47 mln zł. Sprzedaż prasy w kanale detalicznym poszła w dół o 17,7 proc. do 93,37 mln zł, a w kanale hurtowym - o 35,6 proc. do 261,46 mln zł. Sprzedaż prasy w prenumeracie przez Ruch spadła z 57,96 do 36,92 mln zł.
Z kolei wpływy Ruchu ze sprzedaży dób szybkozbywalnych poszły w dół z 617,99 do 230,44. Spółka zaznaczyła, że spadek o ok. 300 mln spowodowało sprzedanie na początku ub.r. zapasów wyrobów tytoniowych Orlenowi. Następnie koncern paliwowy przekazał te produkty Ruchowi do sprzedaży w modelu komisowym. Wpływy z tego tytuły wyniosły w ub.r. 20,62 mln zł.
Liczba zewnętrznych placówek, do których Ruch dostarcza pracę, zmniejszyła się w ciągu roku o 964 do 13 819, mimo że Ruch zaczął obsługiwać w tym zakresie 750 stacji paliwowych Orlenu. Jednocześnie firma na mocy aneksu do umowy zmieniła model współpracy z Żabką: skupiła się na obsłudze jej sklepów o największym potencjale sprzedażowym. Do połowy ub.r. dostarczała prasę do ok. 2 450 sklepów, a na koniec roku tylko do 1 850, z których ok. 1 550 było w tej grupie nowych.
Więcej stacji Orlenu
Na koniec ub.r. segment detaliczny grupy Orlen obejmował przede wszystkim 2 855 stacji paliwowych, w tym 2 322 własnych i 533 działające w systemie franczyzowym.
Orlen ma 1 811 stacji w Polsce (szacuje, że należy do niego 33,7 proc. detalicznego rynku paliw), 583 w Niemczech (6,6 proc. udziału), 419 w Czechach (25 proc.), 29 na Litwie i 13 na Słowacji. Wiosną ub.r. firma zaczęła rebranding zagranicznych stacji na markę Orlen.
Na stacjach koncernu na koniec ub.r. działało 2 290 punktów gastronomicznych, o 145 więcej niż przed rokiem. Ich liczba w Polsce zwiększyła się w ub.r. o 26 do 1 725 (wliczając 662 sklepy convenience), w Czechach o 79 do 385, w Niemczech o 22 do 139, na Litwie o 5 do 28, a na Słowacji pojawiło się ich 13.
W Niemczech punkty działają pod marką Star Connect, a na pozostałych rynkach jako Stop Cafe.
W ub.r. PKN Orlen osiągnął 3,4 mld zł zysku netto, uwzględniając zysk na nabyciu Energi, wynik EBITDA LIFO był na poziomie 12,1 mld zł, a przychody ze sprzedaży - 86,2 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Orlen przekształci kioski Ruchu w punkty Orlen w Ruchu, szykuje usługę paczkową