SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

O 17,7 proc. spadła reklama outdoorowa w III kw.

W III kwartale br. wydatki na reklamę zewnętrzną były w Polsce o 17,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w trzech kwartałach br. - o 6,2 proc. mniejsze.

Dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej pokazują, że na reklamę outdoorową od stycznia do września br. przeznaczono 412,97 mln zł, a w samym III kwartale - 125,23 mln zł. O ile w I połowie br. wielkość tych wydatków była podobna jak w ub.r., o tyle w III kwartale zmalała o 17,7 proc.

IGRZ uzasadnia ten spadek o wiele niższymi wydatkami na reklamę zewnętrzną partii politycznych (w III kwartale ub.r. przeznaczyły na to ponad 8 mln zł) oraz firm z sektora telekomunikacyjnego (o prawie 10 mln zł mniej). Wyraźnie zwiększyły swoje inwestycje w tym zakresie jedynie firmy z segmentów rozrywki i kultury oraz motoryzacji i transportu - odpowiednio o 11 i 16,5 proc.

Od kilku lat najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczają podmioty z sektorów sprzedaży, żywności, rozrywki i kultury oraz telekomunikacji.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ
sektorIII kw. 2012III kw. 2011III kw. 2010
Sprzedaż23,58%21,99%21,19%
Rozrywka/kultura16,34%12,10%15,96%
Żywność12,62%11,35%11,73%
Telekomunikacja9,77%14,37%13,78%
Motoryzacja/transport6,74%4,76%4,17%


- W obliczu wyników III kwartału br. problematycznym wydaje się osiągnięcie na koniec tego roku wyniku porównywalnego do ubiegłego - przyznaje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Faktem jest, że IV kwartał rozpoczął się dość obiecująco (bardzo dobre wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych w październiku), ale statystyki lat poprzednich dają możliwość prognozy na poziomie minus 5 proc. w stosunku do 2011 roku - dodaje.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012III kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie26 027 37727 017 80927 378 501
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 927 8603 912 6882 158 147
Piwo1 500 10310 681 3242 997 347
Napoje2 654 80610 897 4194 473 832
Pozostałe z sektora Żywność5 459 8969 343 4538 330 948
Filmy kinowe5 952 5603 348 4134 534 698
Stacje TV3 575 1812 028 2523 454 190
Stacje radiowe349 815566 684633 826
Magazyny3 25144 51320 712
Gazety codzienne345 49163 378308 952
Edukacja4 056 1511 500 8942 879 341
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura1 887 3018 948 5368 627 647
Internet899 347909 335419 272
Systemy telefonii komórkowej14 730 04717 696 17711 417 760
Telefonia stacjonarna217 714619 0700
Pozostałe z sektora Telekomunikacja1 331 026747 531399 526
Środki osobistej pielęgnacji ciała1 757 1534 619 5012 422 729
Produkty zdrowotne/leki1 766 0841 552 763217 620
Samochody7 466 5778 585 1695 255 035
Oleje/Paliwa0198 0800
Stacje benzynowe1 064 8841 021 792572 848
Transport2 150 8353 583 9231 953 893
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport1 368 9961 613 605664 174
Banki4 212 0207 577 9883 555 098
Ubezpieczenia951 291379 9401 092 695
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 740 9751 969 4392 306 432
Proszki do prania1 153 102113 5301 764 355
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości623 64533 9782 008
Akcje społeczne non-profit560 9222 624 2311 881 056
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja78 42352 40623 799
AGD/RTV898 5442 440 354427 964
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura1 100 3781 363 2271 783 594
Biura podróży582 2582 145 018804 052
Usługi medyczne333 516839 167574 715
Pozostałe z sektora Usługi5 434 8402 910 6983 462 597
Budownictwo3 814 5504 260 9493 935 572
Produkty dla dzieci135 6380353 800
Odzież/obuwie3 242 4246 510 2805 133 388
Produkty dla zwierząt79 8700278 879
Przemysł59 1671 081 364461 961
Rolnictwo/ogrodnictwo5 722725 38414 174
Kampanie polityczne17 870241 043287 957
Nieokreślony sektor9 251 43411 192 8437 970 355
ŁĄCZNIE121 769 044165 962 146125 235 449


Z kolei na reklamę tranzytową w trzech kwartałach br. wydano 14,54 mln zł, a w samym III kwartale - 4,69 mln zł. W III kwartale te wydatki wzrosły w skali roku o 19,8 proc. i stanowiły 3,7 proc. całej sprzedaży reklamy zewnętrznej.

- W ciągu pięciu lat wielkość wpływów z tytułu sprzedaży reklamy tranzytowej zmniejszyła się blisko dwuipółkrotnie. Nie zanotowaliśmy w tym czasie spadku braku zainteresowania tą formą sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych ze strony firm działających na rynku OOH. Decydujący wpływ na ten stan rzeczy miały i mają znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach Polski. Chodzi przede wszystkich o ograniczenia w zakresie stosowanych formatów i rodzajów powierzchni reklamowych - komentuje Lech Kaczoń. - Wydaje się, że z punktu widzenia ewentualnego bieżącego rozwoju sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej, niezbędne jest przede wszystkim elastyczne podejście samorządów do tej formy reklamy. Dotyczy to zwłaszcza systemu wynajmu powierzchni ekspozycyjnych firmom OOH, bazującego na ogólnie obowiązujących na rynku reklamowym zasadach udzielania rabatów ilościowych i jakościowych (okres sprzedaży powierzchni) - uważa Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012III kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie449 957643 104613 787
Pozostałe z sektora Sprzedaż37 76596 550105 739
Piwo54 16096 66753 000
Napoje0191 26724 000
Pozostałe z sektora Żywność157 36593 553385 132
Filmy kinowe142 59650 450108 986
Stacje TV1 500245 310243 997
Stacje radiowe0036 134
Magazyny000
Gazety codzienne11 4552 8802 880
Edukacja142 20952 102313 473
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura74 294490 201324 785
Internet8 400045 625
Systemy telefonii komórkowej0582 9293 700
Telefonia stacjonarna04 5500
Pozostałe z sektora Telekomunikacja000
Środki osobistej pielęgnacji ciała0260 6200
Produkty zdrowotne/leki503 56270 712110 146
Samochody46 81446 514153 132
Oleje/Paliwa000
Stacje benzynowe0332 19013 000
Transport91 118432 788251 774
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport13 8036 67720 762
Banki251 5291 584 061336 570
Ubezpieczenia85 85311 000174 000
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing32 275404 374118 483
Proszki do prania000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości000
Akcje społeczne non-profit31 15389 351221 670
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja000
AGD/RTV000
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura118 865493 478222 140
Biura podróży77 49856 88368 099
Usługi medyczne0100 13919 999
Pozostałe z sektora Usługi32 05018 61369 191
Budownictwo226 670128 765195 302
Produkty dla dzieci00345 670
Odzież/obuwie71 77047 22982 586
Produkty dla zwierząt000
Przemysł8 830529 69727 253
Rolnictwo/ogrodnictwo1 5001 5001 500
Kampanie polityczne6 50401 030
Nieokreślony sektor4 9897000
ŁĄCZNIE2 684 4847 164 8544 693 545


Lech Kaczoń zauważa, że od roku 2009 wpływy na całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce wynoszą netto w granicach 600 mln zł rocznie. - Wynika to przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego i stagnacji na rynku reklamy. W takiej sytuacji zwiększanie obciążeń dla firm reklamy zewnętrznej wiąże się z utratą atrakcyjności ich ofert. Nierzadko „przerzuca” budżety reklamowe na inne media - ocenia prezes IGRZ.

Dołącz do dyskusji: O 17,7 proc. spadła reklama outdoorowa w III kw.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl