nc+, Vectra i Multimedia Polska dużo mniej na reklamy, w górę Netia, liderem Cyfrowy Polsat
Od stycznia do lipca br. największe sieci kablowe i platformy cyfrowe cennikowo przeznaczyły na reklamy o 22,7 proc. mniej niż przed rokiem. Jedynie Netia wydała więcej, a najmocniej swoje budżety reklamowe ograniczyły nc+, Multimedia Polska i Vectra.
Przez pierwszych siedem miesięcy br. sieci kablowe i platformy cyfrowe wydały cennikowo na reklamy w tradycyjnych mediach (poza internetem) 103,9 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to o 22,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Ograniczenie wydatków dotknęło wszystkie główne media. Stacje telewizyjne zarobiły na reklamach sieci kablowych i platform cyfrowych 66,1 mln zł - o 26,4 proc. mniej niż przed rokiem, a stacje radiowe 14,3 mln zł, o 43,5 proc. mniej.
Wydatki na reklamy w gazetach spadły z kolei w omawianym okresie o 43,9 proc., do 2,2 mln zł, a w magazynach - o 35,7 proc.,- do 2,8 mln zł.
Więcej reklam sieci kablowych i platform cyfrowych było w tym roku na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach i na nośnikach indoorowych. W promocję na outdoorze zainwestowano 14,2 mln zł (wzrost o 68,6 proc.), a w kinach - 3,9 mln zł (więcej o 45,1 proc.). Na reklamy indoorowe przeznaczono z kolei 402,7 tys. zł.
Podział na media wydatków reklamowych operatorów płatnej telewizji |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VII 2014 |
I-VII 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
89 820 437 zł |
66 086 057 zł |
-26,4 |
Radio |
25 314 931 zł |
14 308 292 zł |
-43,5 |
Gazety |
3 840 824 zł |
2 155 492 zł |
-43,9 |
Magazyny |
4 386 371 zł |
2 822 132 zł |
-35,7 |
Outdoor |
8 413 914 zł |
14 190 027 zł |
68,6 |
Kina |
2 706 623 zł |
3 927 255 zł |
45,1 |
Indoor |
980 zł |
402 650 zł |
40986,7 |
razem |
134 484 080 zł |
103 891 905 zł |
-22,7 |
Liderem wydatków pozostaje, podobnie jak rok temu Cyfrowy Polsat. Podane przez Kantar Media dane obejmują łączne wydatki wszystkich marek należących do tej firmy, także Polsatu, TV4, Ipla.tv, Fundacji Polsat i Muzo.FM. Spółka przeznaczyła na reklamy w mediach 39,8 mln zł, 7,6 proc. mniej niż rok temu.
Obecnie trwa kampania promująca jesienną ofertę telewizyjną Ipli. Wiosną br. intensywnie promowana była wspólna oferta Cyfrowego Polsatu i Plusa pod nazwą SmartDom - w reklamach polecali ją Joanna Brodzik i Paweł Wilczak.
Mniej wydali zresztą wszyscy operatorzy oprócz Netii, która znacząco wzmocniła swoja aktywność reklamową, zwiększając wydatki z 60 tys. zł do 15,4 mln zł. W kwietniu br. Netia wprowadziła do swojej oferty usługi mobilne dostępne w pakietach z usługami stacjonarnymi. Wiosną GigaNagrywarkę w Netii reklamowała kampania pokazująca trójkę staruszków.
Wydatki reklamowe platform cyfrowych |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VII 2014 |
I-VII 2015 |
zmiana proc. |
Cyfrowy Polsat |
43 107 423 zł |
39 821 066 zł |
-7,6 |
UPC Polska |
23 494 993 zł |
20 152 871 zł |
-14,2 |
nc+ |
40 518 555 zł |
17 042 361 zł |
-57,9 |
Netia |
59 999 zł |
15 424 992 zł |
25608,7 |
Vectra Telewizja Kablowa |
13 896 701 zł |
9 035 426 zł |
-35 |
Multimedia Polska |
11 940 743 zł |
1 215 950 zł |
-89,8 |
Inea |
850 126 zł |
747 879 zł |
-12 |
Telewizja kablowa Toya |
615 540 zł |
451 360 zł |
-26,7 |
razem |
134 484 080 zł |
103 891 905 zł |
-22,7 |
Największy spadek wydatków na reklamę dotyczył Multimedia Polska - o 90 proc., do 1,2 mln zł. Znacznie swój budżet zredukowała też platforma nc+ - o 58 proc., do 17 mln zł.
Reklamy telewizji Vectra były w tym roku warte 9 mln zł (mniej o 35 proc. niż przed rokiem), a UPC Polska - o 14,2 proc. mniej (20,2 mln zł). Inea zmniejszyła nakłady marketingowe o 12 proc., do 747,9 tys. zł, a Toya - o 26,7 proc., do 451,4 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: nc+, Vectra i Multimedia Polska dużo mniej na reklamy, w górę Netia, liderem Cyfrowy Polsat