Nastroje konsumenckie coraz gorsze
Kryzys gospodarczy odbija się na nastrojach konsumentów. Ich pesymizm wyraźnie wzrósł w stosunku do i tak spadkowego względem nastrojów stycznia. Już prawie dwie trzecie Polaków spodziewa się wzrostu bezrobocia.
Kłopoty na światowych giełdach i słaby kurs złotego mają wydatny wpływ na nastroje Polaków. Jak pokazują wyniki badań Ipsos wskaźnik optymizmu spadł aż o 13 punktów i jest najniższy od końca 2001 roku, czyli okresu silnego spowolnienia gospodarczego.
Dodatkowo spadła również ocena klimatu gospodarczego (o 16 pkt), jak i skłonność do zakupów (10 pkt). Co ciekawe, w lutym obniżenie nastrojów w większym stopniu dotyczyło osób o ponadprzeciętnych dochodach (- 12 pkt), niż o dochodach poniżej średniej (- 8 pkt).
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z
przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na
wynikach badania przeprowadzonego między 5 a 10 lutego 2009 roku na
reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy
ukończyli 15 lat. Badanie przeprowadziła firma Ipsos.
Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumenckie coraz gorsze