SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Makarony kupujemy głównie w dyskontach, najczęściej pszenne

W okresie od stycznia do grudnia 2014 r. polski rynek makaronów zanotował 2-proc. wzrost ilościowy w odniesieniu do analogicznego okresu 2013 r. Wartościowo rynek wzrósł również o 2 proc., przy stabilnym poziomie cen - wynika z badania GfK.

W monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 154 tys. ton makaronu. Wynika z tego, iż pojedyncze gospodarstwo domowe kupiło w ubiegłym roku przeciętnie prawie 12 kg makaronu i wydało na ten cel 65 zł. Częstotliwość zakupów tej kategorii wyniosła średnio 18 aktów zakupowych w ciągu roku.

Największy udział w rynku odnotowują makarony pszenne, z 93-proc. udziałem wartościowym i 95-proc. udziałem ilościowym. Uwagę konsumentów przyciągają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe, żytnie i inne. Mają one łącznie odpowiednio 5 proc. (wartościowo) i 3 proc. (ilościowo) udziału w rynku.

Nowym trendem na rynku makaronów jest coraz większe zainteresowanie makaronami pełnoziarnistymi oraz barwionymi – z dodatkiem pomidorów, szpinaku lub kałamarnicy.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria makaronów kupowana była głównie w dyskontach, które zdobyły 38-proc. udział wolumenowy w 2014 r. Gospodarstwa domowe pozostawiły tam ponad 30 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę kategorię.

Marki własne stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec produktów markowych, do czego przyczynia się znaczna różnica cen. Liderem na rynku makaronów jest Biedronka, która zanotowała ponad 15-proc. wzrost wartości w kategorii. Trzema głównymi markami tego dyskontu są Pastani, Vitalia i Dobrusia. Marki własne Lidla straciły w 2014 r. zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Zatem za wzrost udziału dyskontów w rynku odpowiedzialna jest Biedronka, która od ubiegłego roku promuje włoskie smaki z nowymi markami La Speciale oraz Luximo Premium.

Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex (12 proc.; główna marka Lubella). Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Dołącz do dyskusji: Makarony kupujemy głównie w dyskontach, najczęściej pszenne

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ślonzok
Jo kupuja yno richtig ślonskie nudle...
0 0
odpowiedź
User
Twój komentarz
Do kitu takie badanie skoro nie rozgranicza makaronu z pszenicy durum i pszenicy zwyczajnej.
0 0
odpowiedź
User
Zdziwiona
A gdzie swieze makarony ? Gdzie Barilla i inne lepsze makarony od dyskontowych klajstrow? A ryżowe?
0 0
odpowiedź