Ponad 110 tys. połączeń na linię 116 123 w 2023 roku
Podczas środowej konferencji prasowej wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiedział, że będzie zabiegał o wsparcie finansowe dla projektu „Człowiek w kryzysie – platforma wiedzy i komunikacji”. Przedstawiono także raport podsumowujący działania infolinii w 2023 roku, z którego wynika, że konsultanci odbyli 14 230 godzin rozmów z osobami dorosłymi, które potrzebowały wsparcia w trudnej sytuacji życiowej.
Celem projektu jest zapewnienie bezpłatnego, anonimowego i całodobowego wsparcia dla osób dorosłych będących w kryzysie emocjonalnym. Powstała platforma 116sos.pl, dzięki której osoba poszukująca pomocy może nawiązać kontakt z konsultantem na 3 sposoby: dzwoniąc pod numer 116 123, pisząc na czacie, pisząc przez formularz kontaktowy.
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Instytutem Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a dokładnie z ich placówką Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”.
„To jest dobry przykład tego, w jaki sposób można wykorzystać cyfrowe rozwiązania w różnych obszarach. Poszukiwanie pomocy jest trudne, wstydliwe, a dzięki takim projektom i konsultantom, którzy są do dyspozycji całą dobę, możemy zawsze otrzymać wsparcie w sytuacji kryzysowej. Bywa, że te rozmowy ratują życie, dlatego warto rozwijać takie inicjatywy i będziemy te działania kontynuować” – podkreślił minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Podczas konferencji wyjaśniano, że 38 proc. odebranych połączeń to dobry wynik, bo rozmowy często trwają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut (średnia długość to prawie 18 minut), a w przypadku zagrożenia samobójstwa mogą trwać wiele godzin.
W 2023 roku udało się przejść na całodobowy tryb pracy, zwiększyć liczbę pracujących konsultantów, uruchomić czat, stworzyć profesjonalna platformę z bazą artykułów oraz aktualną bazą ośrodków pomocowych w Polsce.
NASK zaznacza, że już od 30 lat dba o rozwój i bezpieczeństwo internetu w Polsce. „Jednym z naszych zadań jest cyfryzacja ważnych procesów oraz usprawnienie działania organizacji i inicjatyw. Dlatego pomagamy również przy tym projekcie, wdrażając rozwiązania informatyczne, które wspierają codzienną pracę konsultantów. Dzięki współtworzonej przez NASK platformie 116sos.pl osoby w sytuacji kryzysowej mają możliwość skorzystania między innymi z czatu czy formularza kontaktowego, a także mogą łatwo znaleźć informacje o placówkach pomocowych blisko swojego miejsca zamieszkania” – wyjaśnia Zuzanna Polak, kierowniczka Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK.
Jak dodaje Maja Kuźmicz, kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, ta współpraca pokazuje, jak połączenie działań specjalistów różnych dziedzin może zbudować platformę kompleksowej pomocy dla osób w kryzysie emocjonalnym, często suicydalnym. „Co ważne, wsparcie i edukację mogą uzyskać najbliżsi, rodziny, a także specjaliści, szukając danych teleadresowych czy korzystając z bazy artykułów. Liczymy na dalszy rozwój platformy i możliwość zapewnienia stabilnego wsparcia osobom w kryzysie emocjonalnym” - zaznacza.
Platforma 116sos.pl działa całodobowo, siedem dni w tygodniu.
Dołącz do dyskusji: Ponad 110 tys. połączeń na linię 116 123 w 2023 roku