"Gazeta Wyborcza", NaTemat i Tok FM z pieniędzmi od Google. 7 polskich projektów dostanie 1,5 mln euro
Google zamknął pierwszą odsłonę inicjatywy Digital News Initiative (DNI), w ramach której przekaże ponad 27 milionów euro na innowacyjne projekty dziennikarskie. Prawie 1,5 miliona euro wsparcia trafi do Polski i sfinansuje 7 nowych koncepcji. Wśród beneficjentów są Agora i Grupa naTemat.
Google zamknął pierwszą odsłonę inicjatywy Digital News Initiative (DNI), w ramach której przekaże ponad 27 milionów euro na innowacyjne projekty dziennikarskie. Prawie 1,5 miliona wsparcia trafi do Polski i sfinansuje 7 nowych koncepcji. Wśród beneficjentów są Grupa naTemat i Agora.
Google oraz ośmiu europejskich wydawców prasowych ogłosili start programu Digital News Initiative w kwietniu ub.r. W ramach projektu Google w ciągu trzech lat przeznaczy 150 mln euro na wsparcie projektów w nowy sposób realizujących praktyki informacyjnego dziennikarstwa internetowego. O dofinansowanie mogą starać się zarówno wydawcy prasowi, jak też internetowi oraz inne podmioty z branży nowych technologii. Zgłoszenia są oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu na branżę.
Teraz Google poinformował, że zamknął pierwszą rundę funkcjonowania DNI. W sumie wytypowano w nim do finansowania 128 projektów pochodzących z 23. krajów w Europie, a przeznaczona na nie kwota przekracza 27 mln euro.
Najwięcej (4,89 mln euro) zdobyły projekty pochodzące z Niemiec, na drugim miejscu znalazły się te opracowane w Hiszpanii, które zgromadziły 2,54 mln euro. Wśród beneficjantów programu są także inicjatywy zgłoszone w Polsce - 7 takich projektów otrzymało propozycje finansowania na łączną kwotę 1,49 mln euro.
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl przedstawiciele polskiego oddziału Google podkreślają, że pełna lista polskich projektów, które będą finansowane z puli DNI nie jest jeszcze znana z przyczyn formalnych - każdy z potencjalnych beneficjentów musi potwierdzić chęć skorzystania z programu, a do momentu publikacji tego tekstu nie wszystkie podmioty to zrobiły. Jednak niektórzy wydawcy - Grupa naTemat i Agora - zaakceptowali już uczestnictwo w obecnej rundzie finansowania DNI i nie kryli z tego powodu swojej satysfakcji.
Kwota 250 tys. euro przypadnie projektowi przedstawionemu przez naTemat.pl. Chodzi o nowy serwis internetowy stanowiący bazę wiedzy dla kluczowych tematów polskiej dyskusji społecznej i politycznej. Jak pisze wydawca naTemat.pl: „Chcemy brać na warsztat popularne teorie, badania, opinie i sumiennie sprawdzać na ile są one prawdziwe.”
- Złożyliśmy projekt serwisu, który będzie w staro dziennikarski sposób przedstawiał określenia padające w politycznej i niepolitycznej debacie publicznej. Chcemy je weryfikować, sprawdzać, pokazywać jak jest naprawdę - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Machała, dyrektor zarządzający Grupy naTemat i wskazuje na przykład debaty o uchodźcach.
Grupa naTemat może ruszyć z nowym portalem w ciągu dwóch miesięcy, ale dokładna data startu zależy od ustaleń z Google. Serwis ma już swoją nazwę, a Grupa zarejestrowała właściwe domeny. Kontent tworzyć będzie zespół redakcyjny dedykowany do projektu, a pokieruje nim manager wyłoniony wewnętrznie. - Od kilku miesięcy mamy politykę awansowania pracowników na czołowe stanowiska w firmie - argumentuje Machała. Nowym serwisem nie będzie kierował Rafał Madajczak, twórca Aszdziennik.pl.
Innym beneficjentem DNI jest Agora, która uzyskała wsparcie dla dwóch projektów. Pierwszy w nich został przygotowany przez „Gazetę Wyborczą” i nosi roboczy tytuł "Prześwietlając polityków".
- Projekt „Gazety Wyborczej” i BIQdata.pl zapewni wszystkim Polakom możliwość śledzenia działań i inicjatyw zgłaszanych przez ich reprezentantów w parlamencie i w lokalnych samorządach. Dane będą opracowane w formie graficznej uzupełnionej o treści "Gazety Wyborczej". Projekt ma pomóc obywatelom zrozumieć wpływ dużej i małej polityki na ich codzienne życie, w tym budżet domowy, edukację oraz służbę zdrowia - wyjaśnia Agora w komunikacie skierowanym do serwisu Wirtualnemedia.pl Agora.
Druga z inicjatyw została opracowana przez zespół radia Tok FM. Chodzi o „Mikrofon Tok FM”, w ramach którego ma powstać platforma online i aplikacja pozwalające słuchaczom na przekazywanie swoich opinii w wersji audio i współtworzenie treści emitowanych na antenie.
Jak zapewnia Wirtualnemedia.pl polski oddział Google informacje na temat kolejnych polskich projektów zakwalifikowanych do finansowania na platformie DNI zostaną podane w momencie, gdy będą potwierdzone przez zainteresowane podmioty.
Dołącz do dyskusji: "Gazeta Wyborcza", NaTemat i Tok FM z pieniędzmi od Google. 7 polskich projektów dostanie 1,5 mln euro