SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

"Gazeta Wyborcza", NaTemat i Tok FM z pieniędzmi od Google. 7 polskich projektów dostanie 1,5 mln euro

Google zamknął pierwszą odsłonę inicjatywy Digital News Initiative (DNI), w ramach której przekaże ponad 27 milionów euro na innowacyjne projekty dziennikarskie. Prawie 1,5 miliona euro wsparcia trafi do Polski i sfinansuje 7 nowych koncepcji. Wśród beneficjentów są Agora i Grupa naTemat.

Google zamknął pierwszą odsłonę inicjatywy Digital News Initiative (DNI), w ramach której przekaże ponad 27 milionów euro na innowacyjne projekty dziennikarskie. Prawie 1,5 miliona wsparcia trafi do Polski i sfinansuje 7 nowych koncepcji. Wśród beneficjentów są Grupa naTemat i Agora.

Google oraz ośmiu europejskich wydawców prasowych ogłosili start programu Digital News Initiative w kwietniu ub.r. W ramach projektu Google w ciągu trzech lat przeznaczy 150 mln euro na wsparcie projektów w nowy sposób realizujących praktyki  informacyjnego dziennikarstwa internetowego. O dofinansowanie mogą starać się zarówno wydawcy prasowi, jak też internetowi oraz inne podmioty z branży nowych technologii. Zgłoszenia  są oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu na branżę.

Teraz Google poinformował, że zamknął pierwszą rundę funkcjonowania DNI. W sumie wytypowano w nim do finansowania 128 projektów pochodzących z 23. krajów w Europie, a przeznaczona na nie kwota przekracza 27 mln euro.

Najwięcej (4,89 mln euro) zdobyły projekty pochodzące z Niemiec, na drugim miejscu znalazły się te opracowane w Hiszpanii, które zgromadziły 2,54 mln euro. Wśród beneficjantów programu są także inicjatywy zgłoszone w Polsce - 7 takich projektów otrzymało propozycje finansowania na łączną kwotę 1,49 mln euro.

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl przedstawiciele polskiego oddziału Google podkreślają, że pełna lista polskich projektów, które będą finansowane z puli DNI nie jest jeszcze znana z przyczyn formalnych - każdy z potencjalnych beneficjentów musi potwierdzić chęć skorzystania z programu, a do momentu publikacji tego tekstu nie wszystkie podmioty to zrobiły. Jednak niektórzy wydawcy - Grupa naTemat i Agora - zaakceptowali już uczestnictwo w obecnej rundzie finansowania DNI i nie kryli z tego powodu swojej satysfakcji.

Kwota 250 tys. euro przypadnie projektowi przedstawionemu przez naTemat.pl. Chodzi o nowy serwis internetowy stanowiący bazę wiedzy dla kluczowych tematów polskiej dyskusji społecznej i politycznej. Jak pisze wydawca naTemat.pl: „Chcemy brać na warsztat popularne teorie, badania, opinie i sumiennie sprawdzać na ile są one prawdziwe.”

- Złożyliśmy projekt serwisu, który będzie w staro dziennikarski sposób przedstawiał określenia padające w politycznej i niepolitycznej debacie publicznej. Chcemy je weryfikować, sprawdzać, pokazywać jak jest naprawdę - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Machała, dyrektor zarządzający Grupy naTemat i wskazuje na przykład debaty o uchodźcach.

Grupa naTemat może ruszyć z nowym portalem w ciągu dwóch miesięcy, ale dokładna data startu zależy od ustaleń z Google. Serwis ma już swoją nazwę, a Grupa zarejestrowała właściwe domeny. Kontent tworzyć będzie zespół redakcyjny dedykowany do projektu, a pokieruje nim manager wyłoniony wewnętrznie. - Od kilku miesięcy mamy politykę awansowania pracowników na czołowe stanowiska w firmie - argumentuje Machała. Nowym serwisem nie będzie kierował Rafał Madajczak, twórca Aszdziennik.pl.

Innym beneficjentem DNI jest Agora, która uzyskała wsparcie dla dwóch projektów. Pierwszy w nich został przygotowany przez „Gazetę Wyborczą” i nosi roboczy tytuł  "Prześwietlając polityków".

- Projekt „Gazety Wyborczej” i BIQdata.pl zapewni wszystkim Polakom możliwość śledzenia działań i inicjatyw zgłaszanych przez ich reprezentantów w parlamencie i w lokalnych samorządach. Dane będą opracowane w formie graficznej uzupełnionej o treści "Gazety Wyborczej". Projekt ma pomóc obywatelom zrozumieć wpływ dużej i małej polityki na ich codzienne życie, w tym budżet domowy, edukację oraz służbę zdrowia - wyjaśnia Agora w komunikacie skierowanym do serwisu Wirtualnemedia.pl Agora.

Druga z inicjatyw została opracowana przez zespół radia Tok FM. Chodzi o „Mikrofon Tok FM”, w ramach którego ma powstać platforma online i aplikacja pozwalające słuchaczom na przekazywanie swoich opinii w wersji audio i współtworzenie treści emitowanych na antenie.

Jak zapewnia Wirtualnemedia.pl polski oddział Google informacje na temat kolejnych polskich projektów zakwalifikowanych do finansowania na platformie DNI zostaną podane w momencie, gdy będą potwierdzone przez zainteresowane podmioty.

Dołącz do dyskusji: "Gazeta Wyborcza", NaTemat i Tok FM z pieniędzmi od Google. 7 polskich projektów dostanie 1,5 mln euro

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ANALITYK
Już widzę to "obiektywne" prześwietlanie polityków przez Wyborczą :-)
odpowiedź
User
niepokorny czytelnik
Co innowacyjnego jest w natemat? Oczywiście poza rewolucyjną reklamą natywną :D
odpowiedź
User
do komentatoró wyżej
Głąby, wszędzie głąby. Mądry jest tylko prezes Polski i jego poddani!
odpowiedź