SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Elektromobilność kluczowa dla rynku motoryzacyjnego

Według ponad połowy przedstawicieli branży elektromobilność będzie kluczowym trendem na rynku motoryzacyjnym do 2025 r - wynika z badania KPMG International.

Rozwój pojazdów z napędem elektrycznym będzie kluczowym trendem na rynku do 2025 r. - na to zjawisko wskazało 50 proc. respondentów i tym samym elektromobilność po raz pierwszy w historii badania stała się najważniejszym trendem w tym sektorze. Jeszcze podczas edycji badania z 2015 r. zajęła ona dopiero 9. miejsce, a w zeszłym roku uplasowała się na 2. pozycji.

Pomimo że zdecydowana większość menedżerów (76 proc.) twierdzi, że klasyczne silniki spalinowe jeszcze przez długi czas będą ważniejsze niż napędy elektryczne, jednocześnie przyznają, że taki typ silnika będzie tracił na popularności w oczach opinii publicznej. Podobnie jest z silnikami napędzanymi olejem napędowym. Co drugi menedżer wskazuje, że diesele będą pierwszym rodzajem napędu, który zniknie z taśm produkcyjnych większości koncernów samochodowych. Jest to z pewnością niepokojąca informacja dla niektórych producentów, biorąc pod uwagę ich prognozy dotyczące wskaźnika udziału w rynku samochodów z silnikami diesla, wynoszących dla tego rodzaju napędu ponad 60 proc.

62 proc. menedżerów twierdzi, że elektromobilność skazana jest na porażkę, głównie z powodu problemów z rozwojem infrastruktury do ładowania. Jednocześnie 78 proc. respondentów uważa, że przełomowym rozwiązaniem będą pojazdy elektryczne oparte na ogniwach paliwowych (FCEV), które nie stwarzają takich problemów – można je tankować na stacjach benzynowych.

Na trzecim miejscu wśród wiodących trendów w branży motoryzacyjnej znalazł się rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (47 proc.). Jednocześnie 49 proc. respondentów jako trend mający wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego wskazało digitalizację i zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem. Niewiele mniej istotnymi trendami będą: rozwój pojazdów hybrydowych (44 proc.), wzrost na rynkach wschodzących (43 proc.), wykorzystanie platform i standaryzacji modułów (40 proc.) oraz Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (39 proc.). W porównaniu z poprzednią edycją badania spadło znaczenie usług mobilnościowych na żądanie (39 proc.). Niezmiennie ostatnie miejsca zajmują: pojazdy samojezdne (37 proc.), zmniejszanie pojemności i optymalizacja silników spalinowych (ang. downsizing – 31 proc.), a także racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej (31 proc.).

Z badania KPMG wynika, że sama produkcja pojazdów nie będzie stanowić najważniejszego źródła dochodów w łańcuchu dostaw branży motoryzacyjnej – 85 proc. menedżerów jest przekonanych, że w przyszłości większy zysk będzie można uzyskać z rozwijania cyfrowych ekosystemów niż z samej sprzedaży samochodów. W związku z tym prawie 3/4 respondentów uważa, że model mierzenia udziału rynkowego na podstawie liczby sprzedanych sztuk samochodów jest nieaktualny. Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem będzie generować źródła dochodów w oparciu o wzrost sprzedaży w całym cyklu życia produktu. Zdecydowana większość menedżerów twierdzi, że jeden samochód podłączony do świata cyfrowego może generować większe przychody w całym cyklu swojego życia niż 10 samochodów "odciętych" od świata wirtualnego.

83 proc. respondentów uważa, że branżę motoryzacyjną czeka znacząca zmiana modelu biznesowego. Cyfrowa rewolucja spowoduje lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejszy sposób użycia samochodu, co doprowadzi do spadku sprzedaży aut. Zarządzający z branży motoryzacyjnej wskazują, że do 2025 r. 50 proc. dzisiejszych właścicieli samochodów nie będzie chciało posiadać samochodu, co oznacza duże wyzwanie dla producentów. Ponadto branża motoryzacyjna będzie musiała się zmierzyć z konkurencją ze strony nowych graczy na rynku. Zdecydowana większość menedżerów twierdzi (82 proc.), że do 2020 r. jedna z firm z Doliny Krzemowej wyprodukuje swój autorski samochód.

Preferowanym przez menedżerów branży motoryzacyjnej nowym modelem będzie produkcja samochodów oraz uruchomienie własnych platform cyfrowych, by oferować klientowi szereg usług w czasie całego życia produktu. Niemniej jednak, co czwarty ankietowany jest w stanie sobie wyobrazić sytuację, w której firmy samochodowe będą jedynie producentami aut na zlecenie firm ICT, które będą zarządzać relacjami z klientem.

Raport KPMG International pt. "Global Automotive Executive Survey 2017" powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych z 953 przedstawicielami kadry zarządzającej, prezesów, dyrektorów, członków zarządów oraz menedżerów z 42 krajów. Badanie przeprowadzono między wrześniem a październikiem 2016 r., metodą kwestionariuszy online. Wśród przebadanych respondentów ok. 1/3 pochodzi z firm z Europy, 13 proc. z Ameryki Północnej i Południowej, a 15 proc. pracuje w firmach, które swoje siedziby mają w Indiach oraz Australii i Oceanii. Ponadto 9 na 100 respondentów pochodzi z Chin, a 10 z regionu obejmującego inne azjatyckie kraje, Japonię oraz Koreę Południową. Prawie 2/3 respondentów pracuje w spółkach o przychodach powyżej 1 miliarda dolarów rocznie.

Dołącz do dyskusji: Elektromobilność kluczowa dla rynku motoryzacyjnego

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl