Dla Polaków cena jest najważniejszym kryterium zakupu
Większość Polaków uważa się za świadomych uczestników rynku,ponieważ potrafi ocenić jakość produktów i racjonalnie podjąćdecyzje o zakupie. W praktyce jednak powszechne jest zapominanie owzięciu paragonu czy nieczytanie podpisywanych umów.
Prawie wszyscy pamiętają o sprawdzeniu ceny - robi to 95 proc. znas. Co więcej, dla blisko 80 proc. jest ona najważniejszymkryterium, które ma wpływ na decyzje - pokazuje analiza TNSOBOP.
Jak wynika z badań, prawie połowa Polaków nie lubi robićzakupów. Główną przyczyną zazwyczaj jest trudna sytuacjamaterialna. Co trzeci badany to tzw. niepewny siebie przeciętniak,czyli osoba, która ze względów finansowych nie lubi zakupów irzadziej je robi. Ponadto ta grupa konsumentów na rynku czuje sięniepewnie i chociaż coraz lepiej zna swoje prawa nie korzysta znich. Wiedzą na temat przepisów oraz fascynacją zakupami nie mogąpochwalić się również przedstawiciele grupy konsumentów wycofanych- aż 15 proc. dorosłych Polaków. Należą do niej osoby głównie posześćdziesiątym roku życia, z wykształceniem podstawowym, które nieinteresują się zakupami i nabywają tylko najpotrzebniejszeprodukty.
Wielu z nas dysponuje ograniczonym budżetem domowym i nie możesobie pozwolić na kupowanie pod wpływem chwili, dlatego - jakpokazują badania - aż 75 proc. decyduje się jedynie na rzeczyznajdujące się na wcześniej przygotowanej liście. Badania wskazuję,że wśród osób dbających o zawartość portfela jest coraz więcejtakich, które oprócz ceny przywiązują wagę również do takichczynników jak jakość i marka towarów, skład czy metoda produkcji.Są to przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym i w dobrejsytuacji materialnej.
Pozytywnym wynikiem badania jest informacja, że jedna trzecia znas to tzw. świadomi entuzjaści, którzy lubią zakupy, znają swojeprawa i konsekwentnie rozliczają z ich egzekwowaniaprzedsiębiorców. Przedstawiciele tej grupy przywiązują dużą wagę domarki produktu - jej wizerunku, ale przede wszystkim jakości.
Jedna czwarta z nas uważa, że towar markowy jest lepszy odinnych. Znak handlowy ma największe znaczenie przy wyborze sprzętuRTV-AGD, kosmetyków oraz kawy i herbaty. Kobiety częściej niżmężczyźni zwracają uwagę na markę kosmetyków, środków czystości iartykułów żywnościowych. Dla mężczyzn jest ona ważna, gdy kupująodzież, obuwie, sprzęt RTV-AGD oraz sportowy.
Tylko co piąty konsument lubi zakupy i czuje się pewnie jakouczestnik rynku - to przedstawiciel grupy tzw. pewnych siebiepragmatyków. Jeśli już kupuje produkt markowy, nie zależy mu nakształtowaniu dzięki niemu swojego wizerunku, ale przede wszystkimna jakości. Często nie zna swoich praw, a co za tym idzie niepróbuje ich dochodzić. Należący do tej grupy ulegają wpływowireklam - mniejsze znaczenie mają dla nich skład oraz sposóbprodukcji. Pokazują to również wyniki badań - blisko 60 proc.Polaków przyznaje się do korzystania z reklam jako źródłainformacji o produktach i usługach.
Badanie "Analiza poziomu świadomości konsumenckiej, sposobówpodejmowania decyzji konsumenckich i barier utrudniającychkonsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku"zostało przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie UOKiK, od 16lutego do 1 marca 2007 roku, na ogólnopolskiej próbie 1000 osób wwieku 18 lat i więcej.
Dołącz do dyskusji: Dla Polaków cena jest najważniejszym kryterium zakupu