SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sklepy Dino zarobiły ponad miliard zł. Sprzedaż wzrosła mocniej niż w Biedronce

Sieć sklepów Dino w ub.r. przy wzroście przychodów o 48,2 proc. do 19,8 mld zł osiągnęła 1,13 mld zł zysku netto. Na koniec roku liczyła 2 156 placówek o 344 więcej niż przed rokiem. Sprzedaż porównywalna zwiększyła się o 28,2 proc., znacznie mocniej niż w Biedronce.

W samym czwartym kwartale ub.r. skonsolidowane przychody Dino Polska ze sprzedaży sięgnęły 5 693 mln zł, wobec 3 864 mln zł rok wcześniej.

Kwartalny zysk EBITDA wyniósł 518,5 mln zł (przed rokiem było to 360,9 mln zł), a marża EBITDA zmalała rok do roku z 9,3 do 9,1 proc.

Wpływy Dino Polska 6,5 mld zł w górę, niższa marża

W całym 2022 r. Dino Polska odnotowało 1 132,09 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 805,3 mln zł zysku rok wcześniej.

Zysk operacyjny w całym ub.r. wyniósł 1 537,82 mln zł wobec 1 023,99 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 1 837,95 mln zł wobec 1 271,34 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła w ub.r. 9,3 proc. wobec 9,5 proc. rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 19 801,62 mln zł, wobec 13 362,01 mln zł w 2021 roku.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- W związku z istotną inflacją cen, po których jako sieć nabywamy produkty od ich producentów, w celu zamortyzowania skutków skali podwyżek dla konsumentów, staraliśmy się ograniczać wzrosty cen sprzedaży oraz organizować wiele atrakcyjnych promocji. Podejmowane działania negatywnie wpłynęły na naszą rentowność na sprzedaży, ale przyniosły pozytywne rezultaty w postaci dynamicznie rosnącej sprzedaży - opisał w liście do akcjonariuszy Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska. Świeże produkty odpowiadaływ ub.r. za 39 proc. sprzedaży w sklepach firmy.

Koszt własny sprzedaży wzrósł w 2022 roku o 49,8 proc., do 15.038,6 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 41,2 proc., do 3.080,1 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 22,1 proc., do 143,2 mln zł.

Sprzedaży porównywalna w sklepach Dino zwiększyła się w ub.r. o 28,5 proc. To wyższy wynik niż u Biedronki, gdzie sprzedaż porównywalna wzrosła o 20,6 proc., a łączne przychody poszły w górę o 20,9 proc. do 17,58 mld euro (wzrost liczony w złotych wyniósł 24,1 proc.).

344 nowe sklepy Dino, 1,4 mld zł na inwestycje

Nakłady inwestycyjne Dino Polska, w ujęciu memoriałowym, wyniosły 1 423,7 mln zł. Spółka podała, że wydatki obejmowały głównie nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino oraz montaż instalacji fotowoltaicznych na dachach Dino, a także nakłady na logistykę obejmujące budowę powierzchni magazynowej wraz z wyposażeniem w miejscowości Kaliska (ósme centrum dystrybucyjne, którego uruchomienie planowane jest na II kw. 2023 r.), zakup naczep chłodniczych, zakup wyposażenia.

W ubiegłym roku uruchomione zostały 344 nowe markety Dino. Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć Dino tworzyło 2 156 sklepów (19 proc. więcej rdr) o łącznej powierzchni sali sprzedaży 847 817 metrów kwadratowych.

Michał Krauze poinformował, że spółka chce przeznaczać całość wypracowywanych zysków na otwieranie nowych marketów Dino. Jak powiedział, Dino z większą ostrożnością niż dotychczas będzie jednak podchodzić do finansowania zewnętrznego, w związku z wysokimi stopami procentowymi, oraz do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy sklepów.

- Oczekujemy, że w 2023 r. przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów Dino o niskich kilkanaście procent - napisał Krauze. Jak dodał, spółka liczy w tym roku na silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LfL, choć zapewne nie tak duży jak w 2022 r.

Krauze poinformował też, że celem jest utrzymywanie wysokiej dyscypliny kosztowej, co ma pozwolić kontynuować atrakcyjną dla konsumentów politykę cenową sklepów Dino, a w obliczu silnej inflacji i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które cały czas wywierają presję na wyniki, będzie to pomagać w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.

Dług netto grupy Dino wyniósł 1.401,8 mln zł na koniec grudnia 2022 r., co oznacza wzrost o 345,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2021 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA wyniósł 0,76x na dzień 31 grudnia 2022 r. Na dzień 31 grudnia 2021 r. wskaźnik ten wynosił 0,83x.

Firma wypracowała w 2022 r. 1.253,4 mln zł środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej, o 73 mln zł mniej niż w 2021 r.

Dino Polska na giełdzie: akcje coraz droższe

Przez minione 12 miesięcy kurs akcji Dino Polska zyskał 16 proc., a przez 24 miesiące - 53 proc. W marcu kilka razy wyznaczał swoje maksima powyżej 410 zł, w piątek wynosił 387,2 zł.

Przy takiej cenie kapitalizacja spółki to 37,5 mld zł. 51,16 proc. akcji ma twórca firmy Tomasz Biernacki, od kilku lat zapewnia mu to obecność w ścisłej czołówce rankingu najbogatszych Polaków według „Forbesa”. W zestawieniu z lutego br. zajął drugie miejsce z majątkiem oszacowanym na 19,85 mld zł.

Dino Polska zadebiutowało na giełdzie sześć lat temu, w ofercie pierwotnej akcja spółki kosztowała 33,50 zł.

Dołącz do dyskusji: Sklepy Dino zarobiły ponad miliard zł. Sprzedaż wzrosła mocniej niż w Biedronce

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Bo w biedronce to żeby kupić tanio to trzeba mieć karte/aplikacje, kupować prawie hurtowo tzw. wielopaki, kupować sklepowe "marki". Widocznie wielu klientom nie pasuje taki styl kupowania (z różnych powodów).
W takim Dino czy Netto nie ma kart/aplikacji i za to ich lubie.
odpowiedź
User
On
Biedronki zawsze pełne....Dino raczej nie...coś mi tutaj nie pasuje. To jakaś pralnia?
odpowiedź