Daniel Obajtek: marka "Ruch" będzie wzbogacona, przygotowane są trzy rodzaje formatów
W grudniu lub styczniu przedstawimy trzy nowe formaty detaliczne, które będą prowadzone we współpracy z Ruch - poinformował PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Na pytanie, czy zniknie marka "Ruch", Obajtek odparł, że zostanie ona "wzbogacona".
PKN Orlen w przedstawionej w poniedziałek strategii do 2030 r. podał, że zamierza "konsekwentnie pozyskiwać nowe grupy klientów, dzięki szerokiej ofercie pozapaliwowej”. Koncern rozwinie formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, rozbuduje też własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce.
"Ruch ma obecnie około 1300 punktów, a kolejne 200 zostanie aktywowanych do końca przyszłego roku. Z kolei w najbliższych miesiącach powstanie dodatkowo kilkadziesiąt nowych formatów sklepowo - gastronomicznych" - poinformował prezes PKN Orlen. Jak powiedział w rozmowie z PAP, przygotowane są trzy rodzaje tych formatów. "To będą bardzo nowoczesne bryły, znajdzie się w nich kawa czy hot dogi znane ze stacji pod marką Orlen, uzupełnione asortymentem prasowym" - zapowiedział.
Obajtek zaznaczył, że planowana oferta poprzedzona była półtorarocznymi przygotowaniami; "prowadziliśmy badania nad marką, rozpoznawalnością, sposobami jak te marki połączyć i w jakim kierunku iść" - zaznaczył.
W ubiegłym tygodniu PKN Orlen poinformował o przejęciu kontroli nad Ruchem i objęciu 65 proc. akcji spółki. To efekt decyzji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Ruchu o podwyższeniu kapitału zakładowego, co wiąże się z emisją nowych akcji - podał koncern. Przekazał też, że pozostałymi akcjonariuszami będą PZU i PZU Życie oraz Alior Bank.
Informując w kwietniu 2019 r. o złożonej ofercie finansowania w związku z zamiarem przejęcia pakietu 100 proc. akcji spółki Ruch, PKN Orlen podawał m.in., że zakłada wykorzystanie synergii pomiędzy dotychczasowym modelem biznesowym Ruchu, a dynamicznie rozwijającym się własnym segmentem. Koncern przypominał też, że jego strategia, obejmująca m.in. rozwój oferty pozapaliwowej, w tym również w ramach formatów funkcjonujących poza stacjami paliw.
Zmiany w zarządzie Ruchu
W ubiegłym tygodniu Orlen objął akcje Ruchu w ramach podwyższenia kapitału zakładowego. Równocześnie Alior Bank zawarł z Orlenem i Grupą PZU porozumienie dotyczące dalszej inwestycji w Ruch. Ustalono, że docelowo Orlen będzie miał 65 proc. akcji Ruchu, Alior Bank - 6 proc., a PZU i PZU Życie - 29 proc.
Walne zgromadzenie akcjonariuszy zdecydowało, że z Ruchem żegnają się także prezes Miłosz Szulc i członek zarządu Tomasz Swat, obaj związani ze spółką od początku ub.r. Stanowisko prezesa ma objąć Piotr Regulski, od początku ub.r. członek zarządu spółki. Ponadto do zarządu Ruchu został powołany Bartosz Bielak, związany z Orlenem od połowy br., wcześniej m.in. wiceprezes w spółkach Famur i Primetech. Natomiast do rady nadzorczej Ruchu powołani zostali Agnieszka Zalewska i Łukasz Porażyński. Jednocześnie z rady odeszli Krzysztof Kowalewski, Tomasz Przybek (pełnili tę funkcję od początku br.), Joanna Lasak (była w radzie od kwietnia ub.r.) i powołana kilka miesięcy temu Marta Marchewicz (sekretarz rady nadzorczej Orlen Południe).
Ruch ma 1,3 tys. kiosków i saloników
W ub.r. Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 7,5 proc. do 1,24 mld zł, 77,34 mln zł straty operacyjnej (wobec 42,57 mln zł w 2017 roku) i aż 352,23 mln zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 56,81 mln zł).
Przychody Ruchu ze sprzedaży prasy i wydawnictw (głównie książek) zmalały rok do roku o 31,7 proc. do 355,47 mln zł. Sprzedaż prasy w kanale detalicznym poszła w dół o 17,7 proc. do 93,37 mln zł, a w kanale hurtowym - o 35,6 proc. do 261,46 mln zł. Sprzedaż prasy w prenumeracie przez Ruch spadła z 57,96 do 36,92 mln zł.
Z kolei wpływy Ruchu ze sprzedaży dób szybkozbywalnych poszły w dół z 617,99 do 230,44. Spółka zaznaczyła, że spadek o ok. 300 mln spowodowało sprzedanie na początku ub.r. zapasów wyrobów tytoniowych Orlenowi. Następnie koncern paliwowy przekazał te produkty Ruchowi do sprzedaży w modelu komisowym. Wpływy z tego tytuły wyniosły w ub.r. 20,62 mln zł.
W ub.r. do Ruchu należało średnio 1 333 własnych kiosków i saloników prasowych, o 213 mniej niż w 2018 roku. Dodatkowo liczba wynajmowanych punktów sprzedaży zmalała o 97 do 320.
Z kolei liczba obsługiwanych punktów należących do innych firm zmniejszyła się o 964 do 13 819, mimo że Ruch zaczął dostarczać prasę na 750 stacji paliwowych Orlenu. Jednocześnie firma na mocy aneksu do umowy zmieniła model współpracy z Żabką: skupiła się na obsłudze jej sklepów o największym potencjale sprzedażowym. Do połowy ub.r. dostarczała prasę do ok. 2 450 sklepów, a na koniec roku tylko do 1 850, z których ok. 1 550 było w tej grupie nowych.
Dołącz do dyskusji: Daniel Obajtek: marka "Ruch" będzie wzbogacona, przygotowane są trzy rodzaje formatów