Canal+ największym udziałowcem Viaplay
Canal+ zwiększył swoje udziały w Viaplay z 12 do 29,33 proc., potwierdzając swoją pozycję największego akcjonariusza. W ramach dokapitalizowania z 6,3 do 29,29 proc. wzrosły też udziały Grupy PPF w skandynawskim serwisie streamingowym.
Viaplay w ostatnich miesiącach prowadził rozmowy z doradcami finansowymi i akcjonariuszami, których efektem miało być pozyskanie środków na dalszą działalność i rozwój. - Niezakończenie programu dokapitalizowania może spowodować, że Grupa nie będzie mogła kontynuować działalności i będzie musiała szukać innych, mniej optymalnych rozwiązań finansowania, a w przypadku niepowodzenia – będzie musiała wszcząć postępowanie upadłościowe, które skutkowałoby utratą całej lub prawie całej wartości dla akcjonariuszy i wierzycieli - informował niedawno Viaplay.
„To nowy początek dla Viaplay”
Teraz Viaplay wydał komunikat, w którym poinformował, że zakończył dokapitalizowanie, które obejmowało zastrzyk finansowy w postaci 4 mld koron szwedzkich, czyli 354,7 mln euro.
- Zakończenie złożonego i kompleksowego programu dokapitalizowania jest przełomem w odbudowie Grupy Viaplay i stanowi silny fundament dla pomyślnej przyszłości. Chcę podziękować akcjonariuszom, obligatariuszom, kredytodawcom i poręczycielom, za ustępstwa i zobowiązania, które były niezbędne do przetrwania Grupy. To nowy początek dla Grupy Viaplay jako wiodącego dostawcy rozrywki w regionie nordyckim. Bardzo doceniamy wsparcie, jakie otrzymaliśmy od wszystkich interesariuszy oraz ich zaufanie do naszej strategii i planu odbudowania Grupy Viaplay jako zdrowo rentownej, silnej finansowo i stabilnej operacyjnie firmy. Idziemy teraz naprzód, a zespół wykonawczy poczynił już znaczne postępy w poprawie wyników operacyjnych i dyscypliny finansowej, a planowane są kolejne działania w tym zakresie - stwierdził Simon Duffy, tymczasowy prezes rady dyrektorów Grupy Viaplay.
W III kwartale ub.r. przychody Viaplay Group poza Skandynawią, w całości pochodzące z platformy Viaplay, poszły w górę o 75,5 proc. do 760 mln koron szwedzkich. W ujęciu organicznym dynamika wyniosła 40,2 proc. Przy wzroście kosztów operacyjnych o 29,1 proc. do 1,1 mld koron strata operacyjna zmalała z 419 do 340 mln koron. W trzech kwartałach 2023 roku Grupa Viaplay poza Skandynawią zanotowała 2,2 mld koron przychodów (więcej niż w całym 2022 roku, w którym wyniosły one 1,43 mld) i 1,27 mld koron straty operacyjnej.
Francuski Canal+ i czeska Grupa PPF są udziałowcami Viaplay od lata 2023 roku. Rok wcześniej skandynawska platforma nawiązała współpracę z Canal+ w Polsce. Udzieliła firmie sublicencji na pokazywanie dwóch meczów Premier League w każdej kolejce. Wcześniej przez blisko 25 lat licencję na ligę angielską posiadał nad Wisłą Canal+.
Viaplay wycofa się m.in. z Polski
Borykający się z problemami finansowymi Viaplay ma wycofać się z Polski do lata 2025 roku. Możliwe jest sprzedanie polskiego biznesu lub praw, które obejmują m.in. Premier League, Bundesligę i Formułę 1. Ostatnio informowaliśmy, że w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) Viaplay kończy działalność w marcu. Posiadane prawa sprzedał TV3 Group, która posiada serwis streamingowy Go3.
- Pakiet rekapitalizacji pomaga nam sprostać naszym najpilniejszym wyzwaniom, a także daje nam możliwość realizacji naszych długoterminowych ambicji. Poczyniliśmy już szereg ważnych kroków naprzód w realizacji naszej nowej strategii i planu. Zidentyfikowaliśmy szeroki zakres działań naprawczych i kreatywnych, które są wymagane, aby dostosować nasze modele cenowe i partnerskie do osiągalnych celów komercyjnych, skoncentrować się na naszych głównych rynkach i wyjść z rynków międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością, zmienić bazę kosztową na konkurencyjny poziom, zresetować naszą strategię dotyczącą treści i zapewnić odpowiedzialność we wszystkich obszarach. Współpracujemy z naszymi zespołami i partnerami, aby szybko i skutecznie wdrożyć te środki. Jesteśmy teraz bardziej skoncentrowanym, realistycznym i zwinnym graczem, działającym na rynkach, które dobrze zna i na których odniósł duży sukces dzięki odpowiednim produktom w przystępnych cenach, które klienci uwielbiają - powiedział Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Grupy Viaplay.
Platforma ma teraz skupić się na rynkach skandynawskich oraz Holandii. - Mamy jeszcze wiele do zrobienia, ale zakończenie procesu dokapitalizowania i zaangażowanie naszych interesariuszy w przyszłość Grupy Viaplay są absolutnie niezbędne i bardzo doceniane. Jesteśmy całkowicie skoncentrowani na odbudowie wartości dla interesariuszy poprzez kontynuowanie działań operacyjnych i finansowych w celu zwiększenia wzrostu, rentowności i płynności - dodał prezes Viaplay.
Portal Totaaltv.nl podał, że Viaplay mocno przepłacił za wiele praw sportowych, co doprowadziło do fatalnej sytuacji finansowej i obecnych kłopotów ze sprzedażą licencji. Tylko w Holandii firma wydaje 33 mln euro rocznie za prawa do Formuły 1. Ich dotychczasowy posiadacz Vodafone Ziggo płacił trzy razy mniej. Podobnie wygląda sprawa z Premier League, gdzie za 6-letnią licencję na większość rynków, gdzie działa Viaplay (w tym polski) zapłacono 2 mld euro.
Dołącz do dyskusji: Canal+ największym udziałowcem Viaplay
Bardzo bym chciał!