Jakie prawa mają konsumenci w związku z Black Friday i Cyber Monday
Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o zrozumiałym dla klienta poinformowaniu go o obniżce ceny - przypomina resort rozwoju i technologii w związku ze zbliżającym się okresem promocji m.in. Black Friday i Cyber Monday.
Resort w informacji przypomniał, że od 1 stycznia 2023 r. funkcjonuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, wprowadzające zasady wyraźnego oznaczania cen towarów i usług. Obowiązuje ono razem z nowelą ustawy z 1 grudnia 2022 r. o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Oba rozwiązania wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 (dyrektywę Omnibus).
Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, obok aktualnej ceny należy umieścić informacje o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni. Prawo zobowiązuje też, aby cena jednostkowa lub informacja o obniżce była umieszczona na danym towarze bezpośrednio przy nim lub w jego pobliżu, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów.
"Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o poinformowaniu klienta o obniżce ceny w taki sposób, aby była ona zrozumiała i co ważne, dała możliwość porównania cen" – podkreślono.
Dodano, że obniżona cena powinna być wyróżniona za pomocą innego koloru lub zwrotów takich jak "promocja", "obniżka" lub "przecena".
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda zwrócił uwagę, że zbliża się wzmożony okres zakupów m.in. związany z Black Friday. Zwrócił uwagę, że będzie to okazja do zakupów produktów w niższych cenach i konsumenci powinni pamiętać o swoich prawach.
"Pamiętajmy, że przepisy, które obowiązują już prawie od roku, wymagają, aby sprzedawcy wyraźnie informowali o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. To pomoże nam zorientować się, czy rzeczywiście trafiliśmy na prawdziwą promocję" – wskazał minister.
BIG InfoMonitor: w tegoroczny Black Friday i Cyber Monday Polacy chcą wydać ok. 1 tys. zł
Ze zbliżających się promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday planuje skorzystać blisko 2/3 Polaków; średnio chcą oni wydać w te dni ok. 1 tys. zł - poinformował BIG InfoMonitor.
Prowadzący rejestr dłużników BIG InfoMonitor przypomina, że w tym roku 24 listopada, przypada Black Friday, a zaraz po nim Cyber Monday. Zauważono, że ze względu na oferowane w tych dniach rabaty, to dla wielu osób jedne z najbardziej oczekiwanych okresów handlowych roku.
Jak wskazano, po raz pierwszy - dzięki unijnemu prawu (dyrektywie Omnibus), nieetyczne praktyki prezentowania cen przez sprzedawców mają być łatwiejsze do wychwycenia. Chodzi o regulacje obowiązujące od stycznia 2023 r., które nakazują sklepom pokazywać obok aktualnej ceny, również tę najniższą z ostatnich 30 dni.
"Jak wynika z najnowszego raportu Strategy&Polska, z tegorocznego Black Friday i Cyber Monday planuje skorzystać blisko 2/3 Polaków" - przekazał BIG InfoMonitor. Dodano, że spodziewane w tych dniach wydatki mają wynieść około 1 tys. zł.
Dodano, że z niedawno opublikowanego badania "Polacy, a ekonomia współdzielenia" zrealizowanego dla BIG InfoMonitor we współpracy z Gleevery wynika, że ponad 1/4 respondentów lubi mieć najnowszy produkt, nawet gdy dotychczas posiadany nadal jest dobry.
Mimo to - jak zauważa BIG InfoMonitor - coraz częściej konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że nadmierny konsumpcjonizm ma negatywny wpływ nie tylko na finanse, ale i również na środowisko.
Odnosząc się do tego prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak wskazał, że niezależnie od wieku respondentów nieustannie przybywa osób, które w ramach ekologicznego podejścia do życia, świadomie ograniczają konsumpcję. "Obecnie jest to 24 proc. respondentów, o 2 pp. więcej niż trzy lata wcześniej" – poinformował.
Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor 2,7 mln Polaków ma zaległości finansowe, czyli nieuregulowane w terminie rachunki zgłoszone do rejestru lub opóźnione o min. 30 dni raty kredytów w bazie BIK.
Kiedy przyda Black Friday i Cyber Monday
Tegoroczny Black Friday przypada 24 listopada. Po Czarnym Piątku sklepy często urządzają kolejną wyprzedaż z okazji Cyber Monday, a następnie rozpoczyna się sezon promocji przedświątecznych.
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informował, że w związku z obowiązkami wynikającymi z dyrektywy Omnibus, Prezes Urzędu postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Wystosował też ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych.
Dołącz do dyskusji: Jakie prawa mają konsumenci w związku z Black Friday i Cyber Monday