SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

73 proc. polskich internautów korzysta z VoD, 28 proc. z nich za to płaci

Co czwarty młody polski internauta codziennie ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne. Już 10 proc. 15-24 latków ogląda więcej niż pięć odcinków z rzędu - pokazuje badanie domu mediowego MEC. Jak prognozuje spółka - rynek reklamy VoD przerośnie reklamę gazetową w ciągu dwóch lat.

Z serwisów VoD oferujących dłuższe treści wideo korzysta już 73 proc. polskich internautów - pokazuje badanie MEC VideoTrack zrealizowane przez dom mediowy MEC. Ponad połowa z nich ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne przynajmniej kilka razy w tygodniu, a 19 proc.  - robi to codziennie (w tym co czwarty 15-24 latek).

W strukturze widzów serwisów VoD, podobnie jak to jest w przypadku telewizji, zaczyna się rysować lekka przewaga kobiet. To zmiana w stosunku do badań sprzed kilku lat, które pokazywały przewagę mężczyzn wśród widzów internetowego wideo.

Z uwagi na inny sposób korzystania i możliwości reklamowe, w badaniu osobno analizowano YouTube (aż 97 proc. internautów zdarza się korzystać z tego serwisu) i serwisy VoD oferujące tylko długie treści wideo.

Korzystanie z wideo w sieci jest już bardzo powszechne, ale istnieje wyraźna segmentacja użytkowników - od okazjonalnych po intensywnych. - Dla części z nich internet jest już prawdopodobnie głównym źródłem kontentu wideo, co nie oznacza, że porzucają telewizję - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

W badaniu zmierzono też związki między popularnością VoD a dystrybucją, reklamą i wyborami programowymi polskich e-widzów. Najwięcej heavy userów internetowego wideo znajdujemy wśród e-widzów bez dostępu do płatnej telewizji - aż 23 proc. takich internautów codziennie sięga po dłuższe programy w internecie. W przypadku kablówek odsetek ten wynosi 17 proc., a w przypadku platform cyfrowych - 13 proc. Częstotliwość korzystania z VoD jest wyraźnie związana z szerokością oferty telewizyjnej oraz miejscem zamieszkania. W przypadku kablówek (a często jednocześnie dostawców internetu), największy odsetek heavy userów VoD obserwujemy wśród klientów Toya i UPC, a więc operatorów o wysokim udziale klientów wielkomiejskich.

Skłonność do płacenia za treści w sieci wciąż nie jest duża, ale już 28,5 proc. e-widzów twierdzi, że zdarza im się płacić za oglądanie wideo online. Największy potencjał rozwoju płatnej oferty VoD widać w grupie młodych dorosłych użytkowników - wśród 25-34 latków deklaruje to już 37 proc. Blisko połowa płacących za kontent w sieci stwierdza, że miesięcznie przeznacza na to maksymalnie 10 zł, a najbardziej pożądanym modelem jest opłata za jednorazowe obejrzenie odcinka

MEC zapytał też e-widzów o różnorakie oceny serwisów VoD. W rankingu witryn, na których najwięcej użytkowników płaci za wideo, prowadzą Ipla, Zalukaj i VoD.pl (mowa o wskazaniach spontanicznych).

E-widzowie nie sprawiają wrażenia mocno przywiązanych do konkretnych serwisów VoD. 46 proc. stwierdziło w badaniu, że marka serwisu nie ma dla nich znaczenia. To zjawisko potwierdza też model wyszukiwania interesujących treści wideo w internecie - 60 proc. internautów poszukiwanie filmu lub serialu rozpoczyna od wpisania jego nazwy w wyszukiwarce, a nie od sprawdzenia czy znajduje się na stronie ulubionego serwisu VoD.

36 proc. polskich e-widzów twierdzi, że korzysta VoD, ponieważ chce oglądać programy o wybranej przez siebie porze. Jednak jak pokazuje badanie , prime time serwisach w VoD w dużej mierze pokrywa się z telewizyjnym - to godz. 18-23:00. W porównaniu z telewizją więcej widzów twierdzi, że ogląda wideo w internecie po 23:00. Co ciekawe, ta pora jest szczególnie często wybierana przez starszych użytkowników (15 proc. badanych powyżej 55. roku życia, podczas gdy średnio jest to 9 proc.).
 
W przypadku oglądanych w sieci seriali wciąż większość internautów poprzestaje na 1-2 odcinkach (ponad połowa w każdej z badanych grup wiekowych e-widzów), ale  szczególnie wśród najmłodszych fanów seriali w internecie, istotny jest już odsetek tych, którzy za jednym razem oglądają od 5 do 10 odcinków. Wśród 15-24-latków to aż 11 proc. e-widzów.

Rynek internetowego wideo od kilku lat rośnie w dwucyfrowym tempie, a wydatki na internetowe wideo sięgają już 8-10 proc. w budżetach na reklamę internetową. Rozwojowi tego segmentu sprzyja fakt, że większość użytkowników wybiera serwisy bezpłatne, a więc finansowane reklamą.

- Od rozwoju ich oferty programowej, a także od decyzji zagranicznych graczy przymierzających się do wejścia na polski rynek, będzie zależała przyszłość reklamy e-wideo. Ale nawet przy założeniu stabilnego rozwoju tego segmentu, szacujemy, że w perspektywie dwóch lat jego udział w całym rynku reklamowym wyniesie ok. 4 proc., co oznacza, że przerośnie udział dzienników - ocenia Izabela Albrychiewicz.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na grupie 2003 internautów na przełomie lutego i marca br.

Dołącz do dyskusji: 73 proc. polskich internautów korzysta z VoD, 28 proc. z nich za to płaci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl