5,6 mln zł straty Agory. Spadki w prasie i druku, wzrosty w kinach, internecie, radiu i na outdoorze
W pierwszym kwartale br. Agora miała 288,5 mln zł wpływów (o 2 proc. więcej niż rok wcześniej) i 5,6 mln zł straty netto (wobec 1,3 mln zł zysku przed rokiem). Spółka zanotowała spadek wpływów w segmentach prasy i druku oraz wzrosty w segmentach kinowym, internetowym, radiowym i reklamy zewnętrznej.
Agora podaje, że do wzrostu jej wpływów przyczyniła się przede wszystkim rekordowa frekwencja w kinach sieci Helios oraz wyższe niż średnia rynkowa tempo wzrostu przychodów reklamowych. Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych zwiększyły się w skali roku o 5,4 proc. do 121,7 mln zł, a ze sprzedaży biletów kinowych - o 13,8 proc. do 57,9 mln zł.
Zmalały natomiast przychody spółki ze sprzedaży tytułów prasowych, książek i płyt (o 7,7 proc., do 34,7 mln zł), usług poligraficznych (o 5,4 proc., do 37 mln zł) i z pozostałej sprzedaży (o 6,3 proc., do 37,2 mln zł). Spółka zaznacza, że rok temu wpływy ze sprzedaży wydawnictw były wyższe dzięki dystrybucji filmu „Bogowie” na DVD zarówno samodzielnie, jak i w ofercie dwucenowej z „Gazetą Wyborczą”.
Koszty operacyjne netto Grupy Agora zwiększyły się o 1,9 proc. do 285,5 mln zł. Na wzrost ten wpłynęły wyższe o 7 proc. koszty usług obcych związane z rozbudową sieci kin Helios, większą liczbą nośników reklamy zewnętrznej, odpłatnościami za kopie filmowe oraz usługami pośrednictwa w sprzedaży reklam.
Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wzrosły o 3,9 proc. w wyniku realizacji projektów rozwojowych w firmie. Natomiast koszty reprezentacji i reklamy zmniejszyły się o 14,8 proc. do 16,1 mln zł, co było związane głównie z mniejszą aktywnością Agory w obszarze dystrybucji filmowej. Zmniejszyły się również (o 2,3 proc.) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów - przede wszystkim ze względu na niższy wolumen druku własnych tytułów oraz innych usług poligraficznych.
Wskaźnik EBITDA Agory wyniósł 28 proc., o 8,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Spółka podkreśla, że na jej wynik operacyjny i zysk netto wpłynęła finalizacja kupna za 8,5 mln zł 53 proc. udziałów Goldenline. Negatywny wpływ tej transakcji na wynik finansowy netto wyniósł 3,3 mln zł.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że kolejny kwartał z rzędu nasze przychody rosną; co więcej - w wybranych segmentach ich dynamika jest wyższa niż rynkowa. Ten dynamiczny wzrost skłonił nas do weryfikacji celów części biznesów Grupy Agora. Wierzymy, że dzięki zwiększeniu skali swojej działalności nasz biznes radiowy jest w stanie osiągnąć wyższą marżę EBIT, a segment internet może dalej poprawiać wynik operacyjny, utrzymując wysokie tempo wzrostu przychodów - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.
Na koniec pierwszego kwartału br. zatrudnienie etatowe w firmie wynosiło 3 021 etatów i było o 23 etaty niższe niż rok wcześniej.
Jednocześnie Agora miała 97,7 mln zł wolnych środków, na co składało się 39,6 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach oraz 58,1 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Ponadto należąca do firmy spółka reklamy zewnętrznej AMS miała wysokości 29,6 mln zł należności z tytułu kaucji pieniężnych złożonych jako zabezpieczenie gwarancji bankowych na umowę dotyczącą budowy i modernizacjy wiat przystankowych w Warszawie.
Z kolei zadłużenie kredytowe firmy wynosiło 90,1 mln zł, z czego 80 mln zł przypadało na kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego spółki Helios.
Agora zanotowała 9,4-procentowy spadek wpływów w segmencie prasowym i 4,9 proc. w segmencie druku. Jednocześnie osiągnęła 2,1 proc. wzrostu w segmencie filmów i książek oraz kilkunastoprocentowe wzrosty w segmentach reklamy zewnętrznej (12,3 proc.), internetu (14,2 proc.) i radia (18,1 proc.).
Spadek wpływów w segmencie prasowym Agora uzasadnia niższą sprzedażą egzemplarzową „Gazety Wyborczej” oraz tym, że przed rokiem jej przychody były wyższe dzięki dodaniu do dziennika w ofercie dwucenowej filmu „Bogowie” na DVD.
Wzrost przychodów ze sprzedaży reklam w czasopismach to natomiast efekt przeniesienia do pionu prasowego usług z zakresu custom publishing oraz wprowadzenia na rynek miesięcznika dla seniorów „Pogoda na życie”.
W minionym kwartale w kinach Helios sprzedano 3,2 mln biletów, o 11,7 proc. wcześniej niż rok wcześniej (wynik całego rynku kinowego wyniósł 15,3 mln biletów i 9,5 proc. wzrostu rok do roku). Natomiast wpływy ze sprzedaży wydawnictw zmalały m.in. dlatego, że przed rokiem świetny wynik sprzedażowy osiągnęli „Bogowie” na DVD.
Jak wyjaśnia Agory, wzrost przychodów spółki AMS wynika z rozbudowy systemu citylightów, a kosztów operacyjnych zwiększyły się ze względu na utrzymanie tych nośników i amortyzację.
Wyższe przychody ze sprzedaży reklam internetowych zostały osiągnięte w serwisach Grupy Gazeta.pl oraz Grupy AdTaily, ponadto dodano wyniki Goldenline ze sprzedaży ogłoszeń. Jednocześnie wzrosło zatrudnienie tym pionie i koszty pośrednictwa sprzedaży reklam.
Segment radiowy urósł finansowo dzięki większym przychodom ze sprzedaży czasu reklamowego w stacjach należących do Agory oraz ze sprzedaży reklam w kinach Helios.
Wyniki finansowe segmentu druku spadły, ponieważ zmalała liczba zamówień, a wzrosły koszty materiałów produkcyjnych.
Dołącz do dyskusji: 5,6 mln zł straty Agory. Spadki w prasie i druku, wzrosty w kinach, internecie, radiu i na outdoorze