28 mln Polaków korzysta z social mediów. Kogo przyciągają YouTube i Facebook, a kogo Twitch i Twitter?
W Polsce dwiema najpopularniejszymi platformami społecznościowymi pod względem liczby użytkowników pozostają YouTube i Facebook. Z social mediów korzysta już 28 mln Polaków - wynika z raportu Gemius, PBI i IAB Polska. Liczebność w grupach wiekowych odpowiada demografii - najwięcej internautów korzystających z platform społecznościowych to osoby po 55. roku życia.
Podczas Forum IAB Polska zaprezentowano pierwszą edycję raportu "Social media 2023", przygotowanego przez Gemius, PBI oraz IAB Polska. Zawiera on charakterystykę profili użytkowników najważniejszych mediów społecznościowych, porównanie serwisów i szereg informacji dotyczących reklamy w social mediach (kontakty z reklamą, zaangażowanie, widoczność).
Dane pochodzą z dwóch źródeł – prowadzonego przez Gemius badania rynku reklamowego gemiusAdReal oraz cross-mediowego badania Mediapanel, realizowanego we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu. Treść przygotowano we współpracy z członkami Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.
Analizie poddano: Facebooka, YouTube'a, Instagrama, TikToka, Snapchata, Pinteresta, Twitcha, Twittera, LinkedIna.
- Media społecznościowe są dość hermetyczne, jeśli chodzi o możliwość pomiaru zewnętrznymi raportami. Dlatego dane, które są dostępne na rynku, zwykle pochodzą albo z wewnętrznych systemów danych platform lub są zbiorem danych z różnych narzędzi - zaznaczył Bartosz Wójcik z firmy Gemius.
28 mln użytkowników social media w Polsce
Z mediów społecznościowych w Polsce korzysta aż 28 mln Polaków, z przewagą kobiet (14,5 mln vs. 13,49 mln mężczyzn). Odpowiada to ponad 90 procentom zasięgu populacji korzystającej z internetu w naszym kraju. Na wsi mieszka 10,1 mln użytkowników social mediów.
- Jeśli spojrzymy na wskaźnik Affinity Index (stopień dopasowania grupy docelowej do całości populacji - przyp.), okaże się, że w każdej grupie wiekowej wynosi on około 100. Można więc powiedzieć, że wiek użytkowników social mediów odpowiada populacji internautów. Więc najliczniejsza grupa to osoby 55+ - wskazał Bartosz Wójcik z Gemiusa. - W rozwoju internetu w Polsce doszliśmy do takiego momentu, w którym z mediów społecznościowych korzysta niemal każdy. Są tu wszyscy [internauci] - dodał Wójcik.
W 2022 roku średni dzienny czas korzystania z analizowanych platform społecznościowych wyniósł 2h 1m i 44s - podano w raporcie Gemiusa, PBI i IAB Polska. Najwięcej czasu w social mediach spędzają osoby z najniższym wykształceniem – średnio dziennie 2h 46m 19s.
W dalszej części prezentacji skupiono się na porównaniu czołowych platform społecznościowych pod względem zasięgu. - W Polsce mamy oligopol jeśli chodzi o platformy społecznościowe. Dwie największe platformy to YouTube i Facebook, które osiągają około 80 proc. dotarcia do internautów - powiedział Bartosz Wójcik z firmy Gemius. Instagram ma zasięg około 53 proc., a TikTok blisko 45 proc.
Ekspert skomentował, że z największymi platformami (FB, YT) duplikują się zasięgiem pozostali gracze - kolejno Instagram, TikTok, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn i Twitch. - Jest to duplikacja na poziomie 98-99 proc. - wskazano.
Dodatkowo, jak opisali prelegenci, są platformy społecznościowe, które ogółem nie mają wysokiego zasięgu ogółem, ale wyróżniają się w określonych grupach wiekowych. Takim przykładem jest Twitch, popularny w młodszych grupach wiekowych czy Twitter, nadreprezentowany w grupie mężczyzn.
Kontakty z reklamą w mediach społecznościowych
Część raportu "Social media 2023" poświęcona jest kontaktom reklamowym (ad contacts) w mediach społecznościowych. - Sekcja ta bazuje na gemiusAdReal, pokazuje jak reklamodawcy korzystają z mediów społecznościowych - powiedział Adam Kręgielewski, zastępca szefa Grupy Roboczej Social Media IAB Polska z agencji Labcon. Wniosek z tej części badania jest taki, że reklamodawcy nie korzystają równo z każdej platformy społecznościowej.
Tutaj prym wiedzie Facebook - w tym medium średnia miesięczna liczba kontaktów z reklamą wyniosła w ubiegłym roku 10,4 mld. Drugie miejsce zajmuje YouTube z 5,2 mld ad contacts.
- Część z emitowanych reklam może być jednak dla użytkownika niewidoczna, dlatego warto sprawdzać takie wskaźniki jak Viewability Rate - wskazano na prezentacji raportu. Pod tym względem liderem jest YouTube, który ma 76 proc. widoczności. Na drugim miejscu Instagram (70 proc.), na trzecim Facebook (61 proc.).
Co czwarta odsłona reklamy w social mediach jest poza polem widzenia użytkownika wedle definicji przyjętej przez IAB.
- Platformy, których konsumpcja polega na scrollowniu feedu, mają zdecydowanie mniejszy odsetek reklam widocznych - podsumował Bartosz Wójcik z Gemiusa.
Forum IAB Polska odbywa się w Warszawie w dniach 30-31 maja pod hasłem "Sprawdzam! Jaka strategia na ciekawe czasy?".
Dołącz do dyskusji: 28 mln Polaków korzysta z social mediów. Kogo przyciągają YouTube i Facebook, a kogo Twitch i Twitter?